Vad hände
egentligen
år 1007-08? Olav den Heliges seglats i "Mälaren"
Stocksund -
Stäksund
eller Norrström?
Av Börje Sandén, 2004-06-07, 2004-06-20, 2007-03-27,
2007-09-15, 2010-01-10, 2010-08-31, 2010-10-19 , 2010-.12-20
viktigt Tillägg Juni 2011
/nya/stock-ny_del1.htm
UKF:s startsida
Textavsnitt - Legendariska
Olovssagan Hvarest
gräfvde sig Olav Haraldson ut ur Mälaren
Länk till Olovssagan i
Heimskringla Länk
till isländska texten Karta
över sjön Lagen-Skarven
Förteckning över:
Litteratur -
källskrifter - småskrifter - hemsidesartiklar -
pdf-filer, m.m.
Tidigare artiklar i ämnet: Stockholm 750 år Uppföljning/debattartikel
Se även: Almarestäkets
historia Fornsigtuna
som
forskningsprojekt? Andra
Ämnesområden
Inledande
version av en kontroversiell fråga - även avsedd
för UKF:s Nyhetsbrev 2011 / Hemsidan
Del 1
- kortare presentation av frågeställningarna kring
de
föreslagna platserna
för Olav Haraldsson besök i
våra farvatten. (i denna
artikel/fil)
Del 2 - fortsättning - finns denn länk - klicka
på "utförligare resonemang"
- utförligare
resonemang kring
frågeställningarna Se vidstående
länk
........................................................................................................................
Del 1
Stocksund - Stäksund
eller
Norrström?
År 2002 firade Stockholm sitt 750-årsjubileum.
I samband med 750-årsjubileet aktualiserades legenderna om
Stockholms
tillkomst. En av de historier som förknippas därmed är
den kända isländska sagan om Olav den heliges seglats i
våra farvatten åren 1007-08. Sagan finns i två
varianter som bägge berättar om ett Stocksund, där
vattnet vid högvatten strömmade ut i havet. Den ström
med mycket smalt utlopp som nämns i sagan förknippas
traditionellt med Norrström i Stockholm. Ett antal
forskare har
dock under årens lopp menat att det i stället är
Stäksundet vid Almarestäket mellan Järfälla och
Upplands-Bro som avses.
Vi vet nu
att Norrström inte blev dokumenterad som ström
förrän i början av 1300-talet!
Hela nuvarande Mälaren var vid Olav Haraldssons besök en vik
av havet. Arkeologiska
undersökningar vid Helgeandsholmen på
1970-80-talen visar att tolkningen av sagans topografiska beskrivningar
inte
stämmer med terrängförhållandena i Stockholm.
Så
är emellertid fallet om man förlägger händelsen
till Stäksundet. (Almarestäket). Då stämmer
också sagans originaltext med verkligheten. Men i alla
översättningar till svenska som jag känner till har
två väderstrecksupplysningar ändrats så att
de bättre passar - men inte helt - de topografiska
förhållandena vid Stockholm. I den isländska
handskriften sägs att ett försvarstorn låg väster om
Stocksund
och att en mannahär stod öster om
sundet. Nedanstående kartor med förklarande text talar i det
avseendet sitt tydliga språk.
Länk till
tre sagatexter med "manipulerade" vädersträck och den
äldre variantens originaltext.
Tillägg juni 2011
Orsaken till att en lång rad av
forskare har ansett sig behöva ändra på sagans
väderstreck beror på att en ledande historiker i början
av 1900-talet trott på en annans idé om att
nordborna inte hade klart för sig var norr var beläget. Under
en lång följd av år - ända sedan jag i
hembygdsboken 1984 framförde mina tvivel på att
nordborna inte skulle ha full kontroll på väderstreckens
riktningar - har jag varit övertygad om att sagatexternas
väderstreck inte skall ändras vid tolkningen till svenska.
I några kommande artiklar avser
jag att
presentera argument som visar att hela väderstrecksfrågan
varit en myt som fick sin sanktion 1928 och som levde kvar i ett
"tungt" vetenskapligt verk ännu 1984 (samma år som hembygdsboken!).
Den felaktiga uppfattningen har senare återkallats. Ett så
långvarigt felaktigt tänkesätt låter sig inte
förklaras med några få ord. Det erfordras - som jag
ser det - två grundliga utredningar av saken. De kommer så
småningom.
I sagan om den norska
kungen Olav finns några svenska orter i Upplands-Bro omnämnda
Ur vår lokalhistoriska
synpunkt sett är den andra varianten av sagan intressant, eftersom
vi i den har en av
de tidigaste hänvisningarna - kanske den allra tidigaste -
till namngivna orter i kommunen - och då är det inte bara
frågan om namnet Stäksundet. I sagans varianter
nämns såväl namnet Fornsigtuna
som mälarviken Skarven omedelbart
norr om
Almarestäket. Det berättas också om det näs
som gett namn åt kyrksocknen Näs, som på 1900-talet
bytte namn till Kungsängen.
Det skall - som några
gånger tidigare - visa sig att när man tränger djupare
in i lokalhistoriska spörsmål så "rubbas cirklarna"
ibland även för sådant som hör rikshistorien till.

Vid
Stäket går sunden i nord-sydlig riktning. I Stockholm
väst-östlig riktning.
Det har hävdats att
den i
sagan nämnda kastalen skulle vara föregångaren till
slottet Tre kronor.
Kastalen ligger väster om sundet. Man kan inte påstå
att slottet ligger väster om Norrström.
I samtliga översättningar till svenska, senast 1992, har
vädersträcken ändrats utan motivering.
En kortare presentation av frågeställning och argument
för en annan tolkning av sagan än den traditionella.
Här vill jag alltså slå ett slag
för min uppfattning att det är just sundet vid
Almarestäket
som är omnämnt vid
Olav Haraldssons besök i våra farvatten åren 1007-08.
Det var långt senare han blev helgonförklarad.
I samband med
tillkomsten av en ny översättning 1991-92 av Snorre
Sturlasons
Olavsaga förstod jag av förordet att den andra varianten,
den Legendariska sagan,
inte hade förkastats som otillförlitlig av forskningen.
Första gången jag skrev om detta var i kommunens hembygdsbok
1984, och då antog jag att den sagan inte var godkänd
av forskningen på grund av benämningen legendarisk. Nu
visade det sig att sagan kan jämställas
med och jämföras med upplysningarna i
Snorres traditionella saga om förhållandena vid Stäket.
Därför borde den nu
kunna tas med i diskussionen om var Olav befann sig, när han
lyckades ta sig förbi de avspärrningar med pålverk,
sammanlänkade stockar och
manskap, som den svenske kungen Olof Skötkonung gjort vid utloppet
från det vatten Olav Haraldson blivit instängd
i.
I själva verket har bägge sagorna
dubbla benämningar, vilket förvirrar begreppen.
Därför benämner jag dem i fortsättningen som Olavsagan i Heimskringla och den Legendariska sagan.
Det hör också till saken att det
finns varianter på sagorna beroende på vem som
översatt den isländska texten till något modernt
språk.
Länk till olika varianter
Min idé är att försöka
bestämma platsen för det sund genom vilket Olav flydde ut
på havet. Sagan säger att sundet var smalare än
mången å. Vid kraftigt regn och vid vårfloden blev
det därför stort forsfall när vattnet skulle ut i
havet. Sagan säger också att allt vatten i Svitjod skulle ut
genom ett enda sund, varvid stränderna ovanför forsen
svämmandes över innan allt vatten hunnit rinna ut i havet.
Vattnet kom inte bara från Fyrisåns och
Örsundaåns avrinningsområden utan också
från Vallentunasjön och sjöarna i Upplands Väsby.
För tusen år sedan fanns en
sådan plats vid
Almarestäket. Höga berg, ett trångt och grunt sund har
genom åren många
gånger stoppat upp vattenflödet. Det illustreras bl.a. av
det faktum
att när
första ångbåten skulle till Uppsala fastnade den i
Stäksundet. Där har man varit tungen att muddra
för att kunna håll sjötrafiken igång. Ännu
längre tillbaka i tiden hade
överskottsvatten kunna ta sig ut till havet vid
nuvarande Ryssgraven, tidigare kallad Bakstäket, där
näset mellan Stäksön och
fastlandet nu ligger mellan 5-8 meter över havet. Före
vår tidräknings början kunde vårfloden
också ta sig
över
näset även vid Draget där tröskeln nu
är mellan 10-13
meter.
Alla andra tillflöden från
Ekolsundsviken ända bort till Örebro hade sitt avlopp direkt
till havet för 1000 år sedan. Väldiga
vattenmängder kom från Bergslagen via Kolbäcksån,
Arbogaån, Hedströmmen och Svartån i
Västerås. De vattenmängderna passerade således
inte genom Stäksundet.
År 1839 regnade det så mycket över
Uppland att
forsfallet vid Stäket var 1,2 m . Det är en av de högst
uppmätta nivåskillnaderna ovanför och nedanför
forsen vid Stäksundet. Mer
härom i Del 2.
Länk till artikel
om översvämningen 1839
Vid tidpunkten för Olav Haraldssons besök
var
Norrström inte särskilt smalt och dessutom har geologer och
arkeologer visat att det fanns flera sund som kunde föra vattnet
vidare i det hav, som vattnet redan nått när det väl
passerat sagans Stocksund, dvs Stäksundet. Den traditionella
forskningen hänvisar till att Olav skulle ha grävt sig ut och
på så sätt skapat Söderström, som i
själva verket redan fanns för tusen år sedan. Dessutom
fanns
ett sund vid Södertälje och på ytterligare några
platser. Att han skulle ha grävt sig ut nämns inte i den
äldre sagan, det är ett tillägg av Snorre Sturlason
på 1200-talet.
Se mitt
förslag på lösning av den frågan längre fram
(avd. 2).
I den äldre och längre varianten av Olavsagan, den
Legendariska, sägs uttryckligen att
händelserna ägde rum i
ett farvatten i Svitjod som
hette Skarven.
Denna berättelse bekräftar således med namns
nämnande att det är Stäksundet som gäller. Om man
läser den traditionella sagans text utan den förutfattade
meningen att sagans vattendrag Lagen (Lögrinn. m.fl. stavningar)
skulle var detsamma som Mälaren, så inser man att sagans
Lagen är det vatten som ligger uppströms sagans Stocksund.
Vattenmängden från Fyrisån
med dess tillflöden, från Örsundaån och
tillflödet från Vallentunasjön kan absolut inte
ha räckt för att själva havet skulle kunna svämma
över! Den nyss nämnda förutfattade meningen kommer
antagligen från Olof Rudbeck som på 1600-talet i sin
Atlantica finner förklaringen till att vattnet sjunkit
betänkligt på grund av att Olav Haraldsson gräft sig ut
och därmed sänkt vattennivån i Mälaren. För
Rudbeck och ytterligare många generationer var detta en väl
så naturlig förklaring ända tills den geologiska
vetenskapen förklarat att det pågår en
landhöjning i Mälarområdet på nära en halv
meter per århundrade.
Jag vill på annan
plats ge en mer naturlig
förklaring till
hur
Olav
lyckades ta sig
ut på havet, som för tusen år sedan
sträckte sig långt in landet. Hela Mälaren var
då, som tidigare nämnts,
en del av detta hav. Upplands-Bro låg alltså vid kusten i
det
gamla kustlandskapet Attundaland. Havet gick i själva verket
ända fram till Uppsala, vilket betyder att även kommunens
östra strand norr om Stäket låg vid
havet.
Kartan här nedan är en s.k. carta
marina, en "havskarta", som avser att beskriva länders kuster och
deras vid kusten belägna orter. På 1500-talet kände man
naturligtvis inte till landhöjningen i norden. Kartan ritades
på uppdrag av holländska köpmän som ville
upprätta handelsförbindelser med norra Europa. Kartografen
Barent, som egentligen var lots åt holländska handelsskepp,
har aldrig själv varit i Östersjön. Han gjorde
tre resor längs Nordsjön, Norska havet och Barents hav (!)
med
uppdraget att försöka hitta en isfri passage norr om Ryssland
för att därmed finna en sjöväg till Kina och
Indien. Han dog under sista resan och kartan sammanställdes i hans
namn av andra med hjälp av det insamlade materialet.
De få utländska sjöfarare som
seglat i Östersjön genom århundradena hade
berättat att man kunde segla ända fram till Uppsala. Kartan
stämmer således inte med det faktiska
förhållandet på 1500-talet. Den speglar
européernas uppfattning
om förhållandena i Östersjön.

Karta
från 1598 - en s.k. Carta marina, som endast visade
ländernas kustlinjer.
Man visste inget om landhöjningen och ritade kartan enligt gammal
tradition.
Något som förvirrar begreppen för oss är
att det vatten
Olav besökte kallas Lagen i Snorre
Sturlasons Heimskringla men Skarven i den
äldre sagan. Dessutom har Lagen felaktigt
kommit att beteckna
nuvarande Mälaren,
som alltså inte fanns som insjö vid tidpunkten för
händelserna
i sagan. Mycket intressant för den här
diskussionen är reaktionen efter 1839 års
översvämningen. För att förhindra framtida
översvämningar byggde man två kanaler ovanför
normalvattenståndet, en
längre, den egentliga Ryssgraven, som dessutom fick en stensatt
botten för att förhindra igenväxning och en kortare
genom vägbanken som ledde fram till 1804 års bro invid
ruinen efter ärkebiskopsborgen.

Kartan
är framtagen genom kartöverlägg på ritfilm
från ett stort antal
ihopklistrade terrängkartor med nivåkurvor (B.
Sandén)
Sedan kartan gjordes har jag genom Rasmus Ludvigsons kartskisser
från 1550-talet uppmärksammat att den stora
Vallentunasjön har utlopp till Mälaren.
Dags att utöka vattendragets omfång i reviderad karta.
Läs mer om
Mälarens strandlinjer.
Epilog - hoppas det blir fler.
Här ovan har jag lämnat ett förslag på hur en
isländsk saga kan tolkas mot bakgrunden av nu kända
geologiska, topografiska och arkeologiska kunskaper. Det ger en annan
bild av vad som egentligen hände när Olav Haraldson var i
våra farvatten för tusen år sedan. Men vad säger
vetenskapen?
När detta skrivs i början av
november 2010 hävdar den vetenskapliga expertisen vid
Göteborgs universitet att det är den "gamla" tolkningen som
gäller. Saken skulle kanske komma i annat ljus om jag får
svar
på de frågor jag ställt till institutionen sedan 2004,
bl.a. om det finns gamla handskriftsvarianter på isländska
som har andra uppgifter om väderstrecken än de som
nämns i Snorre Sturlasons Heimskringla. Förnyade
frågor i mail och i brev per post under sommaren och hösten
tycks förbli obesvarade.
Märkligt är också när det
gäller nyöversättningen 1992 av sagatexten i Snorres
Heimskringla att modern humanistisk forskning inte redogör
för de källor som motiverar den gällande forskningen. I
högst svepande ordalag sägs följande i noter till
översättningen.
6. Lögrinnn (Lagen m,fl.) anses vara det vi idag kallar
Mälaren
8. Stocksund anses vara det som nu heter Norrström i Stockholm
9. Vi vet inte med säkerhet var Agnafit har legat.
Mycket tyder dock på att det har legat
på stadsholmen i Stockholm
10.Konungssund är Söderström
I mina kontakter med universitetet har jag fått veta att
språkforskare endast bedömer den isländska textens
utformning. Med andra ord: man har inte ambitionen att
anpassa sagatexten till den verklighet vi nu känner till. Man
hänvisar i så fall till historiker beträffande vilka
varianter som
skall utnyttjas.
Men då inträffar något
märkligt: Där ändrar man grundtextens
väderstreck utan att med ett ord redovisa detta! (Dessutom
nonchalerar man sagans geografiska och geologiska fakta som inte
stämmer med förhållandena i Stockholm. En av
mina viktigaste frågor - ännu obesvarad - är om det
finns äldre sagavarianter som har andra
väderstreck än 'väster' resp
'öster´. (Sedan dess har jag fått ett
värdefull indirekt erkännande att det inte finns någon
annan originaltext)
Inför tryckningen år 1984 av min
hembygdsbok 'Det hände i Upplands-Bro' frågade jag
författaren till 'Stockholms historia' - i två band -
utgiven
året innan jag börja skriva manus till boken, på vilka
grunder han använde andra väderstreck än i
originaltexten. Jag fick svaret att det finns så
många varianter. Det finns förvisso många varianter
på översättningar av grundtexten. Men som
ovan
sagts: finns det varianter i
tidiga isländska
handskrifter?
Tillägg juni
2011 - november 2012
Sedan ovanstående skrevs har mina studier lett till att hela
frågan om Nordmännens påstådda felaktiga
uppfattning om väderstrecken måste betraktas som en myt. I
några
kommande artiklar avser jag att
presentera argument som visar att myten fick sin sanktion 1928 av en av
våra mest inflytelserika forskare i början av 1900-talet.
Myten togs på allvar i ett vetenskapligt verk så sent som
1984 (samma år som
hembygdsboken!).
Ett så
långvarigt felaktigt tänkesätt låter sig inte
förklaras med några få ord. Det erfordras minst
två grundliga utredningar av saken. Den ena gäller den
vetenskapliga motivering som Lauritz Weibull anför 1928, när
han hänvisar till en tusen år gammal skrift av Adam av
Bremen, i vilken Weibull
påstår att väderstrecken måste ändras
för att stämma med verkligheten.
Den andra är min upptäckt att Adams
vädertrecksanvisningar skall läsas
så som man gjorde innan kartornas tillkomst. Adam anger
nämligen
väderstrecken från den plats som berättelsen handlar
om, inte som väderstreck på en karta.
När detta tillägg kompletteras i november 2012 finns
nedanstående utredningar att läsa på UKF:s hemsida.
Adam
av Bremen - inte längre något fel
på hans väderstreck Artikel 1
Artikel
2
Slutsatser
- Sammanfattning Artikel 3
Läs
mera utförligare resonemang
kring
frågeställningarna på UKF:s hemsida
***********************************************************************
|