Jacob Mörk - när Bro hade en röst i Vetenskapsakademin - prästen i Bro som skrev vårt lands första romaner i mitten av 1700-talet - formade det svenska skriftspråket tillsammans med Linné i Vetenskapsakademin - som lurade censuren genom att förlägga händelserna till 700-talet /bok0/Jacob_Mork.htm UKF:s Startsida Mörks litterära bidrag till svensk
politk på 1700-talet Ministralboken Prästens roll i samhället I århundraden har svenska präster varit kulturbärare av stor betydelse. De har inte bara själv fört tidens kulturfrågor till landets olika delar, de har inte så sällan också varit med och skapat ny kultur och inte minst har de kunnat ge sina barn en utbildning som i förlängningen gett oss rader av vetenskapsmän och nya kulturbärare. Linné är ett aktuellt exempel när denna inledning skrivs år 2007, han var den förste ordföranden i Vetenskapsakademin. År 1749, tio år efter dess bildande invaldes prästen i Bro. Han hade gjort sig känd som författare och vältalare. Vetenskapsakademin, vårt lands första akademi i egentlig mening, hade några år tidigare drag upp riktlinjer för språkets vårdande. Mörk fick ta sig an språket och framförallt blev hans uppgift att hålla åminnelsetal över avlidna vetenskapsmän. De svenska prästerna spelade en mycket viktig roll som statens representanter ute i bygderna samtidigt som de blev ledare för den lokala politiken vid genomförandet av statligt påbjudna reformer. Predikstolen och kyrkbacken var i århundraden den främsta informationscentralen i varje socken, när regeringens och landshövdingens kungörelser lästes upp. Tack vare att de skulle förvaras i kyrkan har exempelvis Låssa kyrka en mycket komplett samling trots att prästgårdarna brunnit både på 1700-talet och 1800-talet. En unik utgivning i läsvänlig form på såväl papper som på UKF:s hemsida kommer från detta arkiv. På hemsidan finns några tusen sidor i sökbar form. Jacob Mörk på UKF:s hemsida Med utgångspunkt från texter i 2 hembygdsböcker skrivna av Börje Sandén kan du här läsa om den märkliga prästen. Texterna kompletterar varandra och det finns länkar mellan dem. Texterna på hemsidan ligger i skilda filer med olika bakgrundsfärg 1) Hembygdsboken Det hände i Upplands-Bro från 1984 (slutsåld) - en allmän presentation av Jacob Mörk med länkar till andra artiklar och tillägg 2) Hembygdsboken Vad hände egentligen? del 3. Dalupproret - "Stora daldansen" - Mörks roman är i själva verket en beskrivning av svensk historia i lätt kamouflerad form. - Bokens handling utspelas på 700-talet men handlar om händelser på 1700-talet - Mörk visste att hans bok skulle bedömas av censor. Han har dolt samhällkritiken så skickligt att hans anspelning på Dalupproret inte upptäcks av censor. I sista delen, som censurerades i mars 1774, således efter avrättningen av ledarna har Mörk infört en berättelse från Ynglingasagan, där trälen Tunne leder ett uppror, men blev besegrad i ett väldigt slag, som skulle kunna motsvara blodbadet på Gustav Adolfs torg 1743. Beskrivningen av Mörks gärning blir med min lokalhistoriska infallsvinkel något helt annat än Göran Häggs övergripande omdöme i sin bok Den svenska litteraturen historia. (1996). Det lyder: ”ett prov på en sorts fantasiberättelse som försvann när den moderna romanen föddes i England och Frankrike i början av 1700-talet.” . Mörk tycks ha lurat även en nutidens samhällsdebattör. Hela Häggs artikel om Mörk finns på annan plats på hemsidan. JACOB MÖRK Romanskrivande präst i Bro på 1700-talet Ur Hembygdsboken Det hände i Upplands-Bro. Börje Sandén 1984 (slutsåld) Här med länkar till andra aktuella texter Det vore missvisande att i en hembygdsbok presentera Jacob Mörk endast som vårt lands första romanförfattare. Även på det lokala planet har han gjort värdefulla insatser. Men det är som författare till de första helsvenska romanerna han har blivit känd. Kanske blev han till och med martyr på grund av sitt författarskap. Trots många förtjänster och utmärkelser här i livet lyckades han nämligen inte övertyga sina överordnade om att han var värd ett bättre öde än att få "framlida sina dagar" i det fattiga Bro. Tack vare Mörk har vi fått bevarat till eftervärlden "Några sällsamma och märkvärda händelser uti Bro och Lossa socknar", ett slags folklivsskildringar som han skrivit in på tomma sidor i kyrkboken. På grund av sin frispråkighet, när det gällde politiken, har Mörk också kommit att figurera i den svenska censurens historia. Själv tvingades han förfölja en uppblomstrande frireligiös rörelse på Lejondal. Han fick sköta de praktiska göromålen i samband med att man inrättade sockenmagasinet i Bro och sedan också hjälpa till med att sköta det. Vid sidan av sin kyrkoherdesyssla författade han romaner och skrev dikter med sådan framgång, att han vann ett litteraturpris och blev invald i Kungliga Vetenskapsakademien, som bildats några år tidigare med Linné som ordförande. En man med så många kvalifikationer måste naturligtvis få sitt eget kapitel i en hembygds bok, allra helst som hela hans yrkesverksamma liv var förbundet med Bro och Låssa. Mörk kommer till
Bro Bro kyrka var närmast att betrakta som gårdskyrka till Brogård, och det var i århundraden så, att innehavarna av herrgården hade rätt att föreslå präst i församlingen. Det var denna gång änkefriherrinnan Cronström, som hade hört talas om den unge prästen och som nu kallade honom till Bro. Han behövde inte, som det var vanligt på den tiden, gifta sig med ("konservera") sin företrädares änka. Pensionsfrågan för hennes del löstes, genom att Mörk i stället gifte sig med företrädarens "Jungfru-dotter Catharina", med vilken han fick sex överlevande barn. Mörk tillträdde sin befattning år 1744 och hade kvar den till sin död 1763. Han kastades omedelbart efter tillträdet in i händelser, som skulle få stor betydelse för hans fortsatta verksamhet, både som präst och författare, och som är av intresse för oss idag. Pietismen på LejondalEn tidig religiös väckelse, pietismen, hade kommit till landet några årtionden tidigare. Kyrkan började genast förfölja dem som omvändes. Som medel för det hade man det mångomtalade konventikelplakatet från 1726, som förbjöd religiösa sammankomster utanför det egna hushållet. Eftersom ägaren till Lejondal, Jacob Gripenstedt, anammat den pietistiska tron, hade Mörks företrädare tvingats ingripa och t.o.m. tjänstgöra som rapportör till ärkebiskopen. Under Mörks tid såg det ett tag ut, som om pietisterna i Stockholm skulle välja Lejondal som tillflyktsort för att komma undan hot om landsförvisning. Mörk hade ärkebiskopens uppdrag att övervaka vad som skedde, och han måste också, liksom sin företrädare, tvångsdöpa makarna Gripenstedts barn. Även Gripenstedt har fått sitt eget kapitel, där du kan läsa mer om pietismen. Jacob Mörk och politikenÅren närmast efter Mörks ankomst till Bro präglades av en för Sverige mycket allvarlig politisk situation. Landet befann sig i ett brydsamt utrikespolitiskt läge, och även inrikespolitiskt var förhållandena synnerligen allvarliga. De svenska riksdagsmännen var korrumperade av utländska mutor och förde en sådan politik, att landet under lång tid stod inför hotet att förlora sin självständighet. Framförallt var det Ryssland, som efter Karl XII:s död fått ett mycket starkt grepp om Sverige både militärt och politiskt, och som nu såg en möjlighet att åtminstone lägga beslag på Finland. Frankrike ville stoppa Rysslands framfart, och bägge länderna försökte påverka de svenska riksdagsmännen med mutor. Vi fick den kända partibildningen med fransksinnade "hattar" och ryssvänliga "mössor". I detta läge producerar vår präst dikter och skrifter, som går till storms mot rikspolitiken. Även hans romanförfattande är i själva verket en uppgörelse med samtiden, fast det dröjer innan man upptäcker det. Ibland är personskildringen till och med så uppenbar, att censuren tvingas ingripa. Längre fram i kapitlet finns en närmare redogörelse för Mörks politiska författarskap. "Sällsamma och
märckvärda händelser
uti Bro och Lossa socknar" Märkliga
väderleksförhållanden 1750 var det ingen frost alls från trettondagstiden, isarna blev tidigt osäkra, och två båtar kunde redan i februari gå till Stockholm från Brogårdsbryggan. Gladan hade redan i januari bebådat vinterns avsked. I februari knoppades träden, dikesrenarna grönskade och nässlorna kunde plockas. Sådden påbörjades vid prästgården den 5 mars. "Det var en besynnerlig vinter". Nya stilen Vargar i Bro "Hednisk okunnighet" Romanförfattaren
Men Mörk är ingalunda bortglömd i expertkretsar. Han finns visserligen inte med i grundskolans litteraturhistoria, för hans romaner är ju inte längre levande litteratur. Men i mer utförlig litteraturhistoria nämns han med respekt, och två forskare har ägnat hela böcker åt honom. Den senaste är från 1974. Franska romaner Den nya litterära formen togs inte nådigt upp av kyrkans män, som här såg en skadlig inverkan på folket. Enligt skalden Atterbom lär det i åtskilliga kyrkor ha predikats mot allt "detta djevulstyg med ett mod, trotsande sjelve Carl XII:s vrede". Romaner jämställs med maskerader och skådespel, och säges vara en tummelplats för den sinnliga kärleken. Man fördömer kvinnornas "höga fontanger (frisyrer) och blottade bröst". De senare kunde i predikningarna liknas vid "de tu Djevulens blåsbälgar". Adalriks och
Giöthildas Äfwentyr "Allt skall hos
hjältarna vara ädelt,
och äran alltid i deras följe. Du skall hos dem aldrig se
flättja i kärleken,
flärd uti vänskapen eller fläckar i mandomen". Redan
i förordet till den första romanen deklarerar han:
"Intet gift framräckes
här uti gyllene skålar. Nej, i denna lustgård vanka
oskyldiga nöjen. Utan fara
må man räcka ut handen och bryta sig blomster, ty inga
giftiga ormar ligger här
under bladen. Renhet lyser ur de söta blommor, och skulle där
finnas andra, äro
de med flit utmärkta, och deras art till allas varning skriven". Första boken hette Adalriks och Göthildas äventyr. Handlingen tilldrar sig i den svenska sagohistorien. Det är inte utan skäl Mörk låter de gamla hjältarna stå som mönster för 1700- talets läsare. Han har en för sin tid ovanlig och framsynt historieuppfattning, som skiljer sig från den då vedertagna. Han uppfattar nämligen inte forntidens människor som primitiva i sina tankar och med lägre intelligens än samtidens. De levde visserligen under primitivare förhållanden men var moraliskt mycket högt stående: "Här
framträda nu inför dina ögon några
av de urgamla Götakämpar, hos vilka äran varit
förenad med mandomen. Vår tid
tilldömer dem en grovhet, och den tanken har i våra sinnen
förmörkat glansen av
deras dygder". Länk
till utförligare citat och kommentarer i en kompletterade
artikel ur Vad hände egentligen? del 3 Den andra boken - i tre band med sammanlagt bortåt tusen sidor - är också en historisk roman. I den får vi höra den mustiga berättelsen om kejsar Nero och hans syndfulla levnad. Men Mörk skulle inte ha varit den han var, om han inte också lagt in en synnerligen sedesam historia. Han använder legenden om Thecla, som skulle ha omvänts till kristendomen av aposteln Paulus, och Mörk lyckas i sin roman med konststycket att få Nero att bli kär i denna dygdiga kvinna. Naturligtvis passar hon på att försöka göra Nero till en god människa, vilket skändligen misslyckas. Men det blev en historia med ingredienser, som tilltalade många läsare i och utanför Sverige. Boken översattes till danska, och i Sverige kom den ut i två nya upplagor efter Mörks död. I motsats till vad fallet är med Mörks första roman, tycks det inte finnas någon utländsk förebild till romanen om Thecla, som alltså uppfattats som ett helt självständigt verk. "Den svenska
enigheten" 1747 trycktes den stora dikten "Den Svenska Enigheten". Med exempel från den svenska historien vill han visa hur oenighet många gånger störtat landet i fördärv och elände, och han vill varna sin samtid för den sedan länge pågående splittringen inom den svenska riksdagen, så som tagit sig uttryck i striderna mellan "hattar och mössor". Den nära femtio sidor långa dikten på klassiskt versmått var tänkt som ett inlägg i debatten inför kommande riksdag, på samma sätt som Olof von Dalins dikt "Den svenska friheten" varit det vid riksdagen tre år tidigare. Kriget med Ryssland Stora Daldansen
Det var ett uppror
enligt den allmänna
uppfattningen 1984. Boken Vad
hände egentligen? Del
3, Börje Sandén 1993,
beskriver upproret som en
demonstration, liksom senare även professor Alf Åberg i sin
bok Tragedin på
torget, 2002. Vid
Stäket, där det vid den tiden inte fanns någon bro,
försökte regeringen stoppa
dalkarlarna genom att sända dit mat -- samt alkoholhaltiga drycker
-- som
skulle räcka i åtta dagar för 4500 man.
Upprorsmännen låg förlagda i trakten av
Dalkarlsbacken och högkvarteret hade de i Tibble
gästgivaregård, (nu
heter
den Tibble gård i Kungsängen. Där preciserade man i sex
punkter de frågor man
ville framföra till regeringen). Regeringen hade lovat, att inte sända trupper mot dalkarlarna, men när deras spejare fick se regeringstrupper på andra sidan sundet, gick de på en natt över vid Stäket med hela styrkan jämte ca 700 hästar och vagnar. (vid samma tillfälle hölls överläggningar i Stäkets krog, då skrivelsen överlämnades till representanter för regeringen) Den ryska hjälpen Den ryska hjälpen bestod av minst 10000 soldater, som förlades söder och norr om Stockholm, till viss del på svenska regeringens bekostnad. Det var inte genom svenska insatser, som trupperna efter nära ett år tvingades dra sig tillbaka till Ryssland. Stormakterna i Europa ingrep till Sveriges förmån. Innan dess hade landet fått bevittna en händelse, som praktiskt taget helt förtigs för de svenskar som läser om Sveriges 1700-talshistoria. Ryska trupper marscherade den 30 november 1743 mot svenska regeringens vilja och tillstånd rakt genom Stockholm. Det var på Karl XII-dagen. Den firades varje år - 1743 som 25- årsjubileum. Högtidstalet hölls inför kung och ryska generaler av Mörks kollega i Vetenskapsakademien, den "svenska historieskrivningens fader" Olof von Dalin. Han avslutade med bl.a. följande ord: Vår
CARL försvann, vår Sol, vår Heder Och
Stockholm har nu i sin famn Jacob Mörks
inlägg i debatten vår sällhets gamla borg mot alla olycksfloder. Hur ljuvligt är ditt namn? Hur ädla dina fröjder? Du lyfter riken upp till största styrkans höjder, när agget land och folk i farans virvlar för och huvudstupa på fördärvets hällar kör. Ack, kunde jag ditt lov nu så för världen tala, att Norden bleve väckt ur hatets långa dvala, att tvedräkts bittra glöd ej ödde mer vårt land, och ej vår lycka blev ett rov uti dess hand. Dock, när vårt välgångs skepp i grymma stormar tryckes och vår sällhet som ett rov av ondskans nävar ryckes, när agget med sitt rop besvärar torp och hov, kan den väl hörder bli, som sjunga vill ditt lov? Länk till ett längre avsnitt ur de 1200 versraderna i alexandrinskt versmått. I fortsättningen låter Mörk Sveriges historia passera revy i snabba drag och han väljer särskilt exempel ur historien som belyser vikten av enighet. Men partistriderna och utländska intressens inblandning i riksdagsarbetet fortsatte i ytterligare några årtionden med mycket allvarliga risker för landets självständighet. Det var först Gustav III:s revolution 1772 som gjorde slut på begreppet hattar och mössor. Det dalkarlarna misslyckades med 1743 genomförde kungen utan blodsutgjutelse i absolut sista stund. Sverige riskerade att delas på samma sätt som tidigare skett med Polen. Den ryska diplomatin hade med åren satsat allt större penningbelopp på Sverige, 1772 ca tre gånger mer än vad hela den övriga ryska diplomatin krävde. Vi kan förstå den oro som Mörk och många andra länge känt inför den utvecklingen. Samhällskritikern
censureras Tydligen stärkt av denna framgång försökte han redan efter ett par månader att få ge ut en samhällskritisk dikt. Den gången var det den civila censuren som stoppade verket. Det kan man förstå, när man ser vad vår präst hade att säga om den svenska kungen Fredrik I, allmänt känd för ett lastbart leverne och ointresserad av rikets styrelse. Prins Theodorik Fallet Mörk togs upp till principdiskussion, och man konstaterade, att det i hans verk "finns sådana beskrivningar, som förleder läsaren att gissa och utmärka vissa personer", och att "när en last eller fel skall beskrivas, bör ej någon persons efterdöme så följas, att var och en af allmänheten kan peka på vilken man menar". Slutligen
fastslog Kansli Collegium, att eftersom det blivit praxis att "irriga religionstankar
ej borde få spridas ut genom trycket"och "bör för samma
skäl Collegium
förekomma, att djärva och politiska omdömen" sprids
bland allmänheten. Skriften
godkändes alltså inte för publicering, och censor
tröstade sitt samvete med att "skriften Prins
Theodorik ej lärer
vara av den vikt, att den icke utan särdeles saknad kan
umbäras". En klassisk motivering för att
stoppa en misshaglig skrift. Vår präst har alltså
också lämnat ett bidrag till
den sven ska censurens historia. Länk till artikel om Prins Theodorik
Länk till Kanslikollegiets protokoll En hjältes
beskrivning Striden med
domkapitlet Domkapitlet förklarade
inför konungen: "att bemälte
kyrkoherde fördristat sig, under egna
förtjänsters oförsiktiga
upphöjande, låta märka de nedriga tankar han hyser om
Consistorio och dess
göromål" och att "ett
sådant utlåtande ej tyckes rimma med den ödmjuka tanke
en Herrens tjänare bör
hysa om sig själv, och att det ej heller kommer överens med
den moral han av
trycket låtit utgå." Jacob Mörk klagade över att han arbetade i ett fattigt pastorat. Det slumpar sig så, att vi har en opartisk beskrivning av tillståndet i Bro härad daterad 1748. Den finns att läsa på sidan 000 . Det stod i alla fall klart vid bouppteckningen efter Mörk, att det inte fanns några tillgångar, och att änkan med sina sex barn måste ta emot understöd. Men många talade väl om Mörk, och i Vetenskapsakademien höll man ett fint minnestal, som finns tryckt. I det beskrivs både Mörks utseende och karaktär. Det är den enda beskrivning vi har av Mörk, och det finns ingen målad bild av honom. "Mörk var liten
och oansenlig till
växten, stilla och saktmodig. Man hade vid första
åsynen av honom svårt att tro
detta var författaren till Adalrik, men ögonen röjde
strax hans eld och
kvickhet, och minsta samtal den munterhet, som gjorde alla hans
skrifter
utmärkta". Jag
har velat dröja vid Jacob Mörk och ge en tämligen
lång beskrivning av honom,
eftersom hans levnadsöde speglar många sidor av
såväl 1700-talets tankar som
människornas levnadsomständigheter i vår bygd. Torkel Stålmarck. Jacob Mörk - Studier kring våra äldsta romaner. ak. avh 1974 Valfrid Vasenius. Sveriges äldsta originalroman. ak. avhandl. 1892 |