Ärkebiskop Nathan
Söderbloms anmärknningsvärda visitationsprotokoll /subjects/Soderblom-visit.htm UKF:s Startsida Start för Oscar Sjölander Ämnesområden Texter i PDF-format Läs bakgrunden till
ärkebiskop Nathan Söderbloms visitation 1926 Protokoll
över ärkebiskopens 3-dagars-visitation 2. Nu företogs inventering av kyrkan och dess egendom. Inskriften pa klockorna bör tilläggas inventarielistan som, även i övrigt fullständigad, i avskrift medsändes detta protokoll. De två ljuskronorna av trä som saknas voro tillfälliga och värdelösa. Fru Sjölander fann bitar av den glaskrona, som hon sedan låtit hopsätta och som nu i kyrkans mitt intager den tillfälliga träkronans plats. Triumfkrucifixet står i sakristian skadat. Armarna äro lösa. Själva korset finns i bårhuset. Renovering av triumfkrucifixet skall enligt löfte bekostas av Friherrinnan Alfhild af Ugglas och verkställas av konservator, som professor Martin Olsson rekommenderat. Önskvärt är att såvitt möjligt föremålens härkomst i egenskap av gåvor eller eljest antecknas i inventarielistan. Ovanpå Körlingska graven i koret med en liggande gestalt och nedanför tre barn likaledes uthuggna i sten, hänger ättevapnet på väggen med ett stort vildsvin i mitten. 3. Därefter genomgicks Ämbetsberättelsens särskilda punkter rörande förhållandena i församlingen och det andliga och sedliga tillståndet. Vis. inhämtade åtskilliga upplysningar. Särskilt stannade Vis. vid gudstjänsten och nattvardsfirandet. Ifråga om folkbildningen upplyste ledamoten herr Nils Eriksson att begynnelse är gjord till ett bibliotek som bättre motsvarar behovet än de gamla böckerna, vilka numera icke efterfrågas. Medel hava erhållits dels av kommunen, dels av staten, dels av landstinget. En styrelse finns, i vilken fröken Pehrling företräder kommunen. Man söker bilda studiecirklar, vilka erhålla anslag, men de täta flyttningarna uppriva oupphörligen studiecirklarnas arbete Riksdagsman Sjölander hade vid sin ankomst till församlingen 1910 funnit skolarbetet oupphörligen hindrat av barnens skolkande, vilket berodde på att de användes till arbete vid gårdarna. Den torftighet som utmärker vissa barn och hem har åtskilliga anledningar. Talaren ville för sin del icke glömma lantbrukets många gånger tryckta ställning, men flyttningarna vittna om en brist på trevnad och stundom nödtorftig utkomst. Barnens ojämna skolgång ledde honom till att uppmärksamma lantarbetarnas ställning. Genom organisationen har så småningom någon förbättring inträtt. Vissa gårdar taga hand om sina fattiga, andra vilja bli av med dem. Flyttningarna förestavas av förhoppning att få det bättre, en förhoppning som svikes, vadan lantarbetarna enligt Visitators flere gånger använda uttryck, äro ett slags nomadfolk. Skolväsendet lider därav. Lantarbetarna borde äga möjlighet att få egna hem och en självständigare ställning. I ett följande yttrande meddelade riksdagsmannen Sjölander, att flyttning även kan bero på uppsägning och arbetslöshet. Kyrkoherden vitsordar även i ämbetsberättelsen hurusom hyfsningen och ungdomens uppförande betydligt förbättrats. Även nykterheten har ökats. Fröken
Pehrling meddelade,
att skolgången blivit förbättrad. Herr Sjölander
och andra yttrade sig
ytterligare i frågan. Herr Beckman
yttrade att det
icke är endast de stora gårdarnas fel, utan att felet
också ligger hos
vederbörande familjer. Herr Beckman
upplyste att
icke alla voro lantarbetare. Hård har för längesen
varit lantarbetare, men icke
de senaste åren. Skomakaren har bott i prästgården i
sjutton år. Ett flertal
yttranden höllos
av riksdagsman Sjölander. Fru Sjölander meddelade, att
Rydbergs hustru i
prästgården är så gott som sinnesslö och
föder ett barn vart år. De svälta.
Andra svälta. Hon tillade: Medges måste att vi såsom
församlingsbor äga ansvar
och böra erkänna vår försumlighet. Vis.
inhämtade ur specialen
närmare upplysningar om kyrkokassan i Näs och dess olika
fonder. Dess skuld är
förhållandevis stor, kronor 23.553:37. Det visade sig att
kyrkan häftar i skuld
hos riksdagsman Sjölander för 15.453:44 kronor, och
skolkassan i Näs är skyldig
samma man 7.250 kr. på vilka lån han erhåller 6%
ränta. Dessutom har även
kommunalkassan i Näs en skuld på 4.296:56 kronor hos honom,
sammanlagt 27.000
kr. Även skolkassan i V. Ryd lär ha ett lån av honom
på 3.000 kr. Riksdagsman Sjölander motiverade ytterligare sin ståndpunkt. På tal
om den valuta som
församlingen får av kyrkan anmärkte Vis. vad som blivit
meddelat senast av
domprosten i Uppsala vid hans besök vid en gudstjänst i
Näs, om de fåtaliga
besöken i gudstjänsten därstädes. Vis. förstod
att många omständigheter
härvidlag samverka, men ansåg dock att det efter vad han
hört, i denna
församlingen är sämre ställt än i de flesta,
även här i Uppland. Fru Sjölander
meddelade, att kylan varit ett betydande hinder som nu blivit
avhjälpt. På
väg från sammanträdet till
prästgården passerades klockaregården, som enligt
riksdagsman Sjölanders
upplysning, icke bebos av honom. Vis. anmärkte då, att med
församlingens
tillåtelse skulle klockaregården kunna användas
för en liknande filantropisk
verksamhet som klockaren vid sammanträdet prisat hos komministern,
nämligen
såsom hem för hemlösa familjer. Därtill
förklarade sig riksdagsmannen dock icke
benägen. Kyrkorådets
och skolrådets
medlemmar besökte nu prästgården.
Stationsinspektoren yttrade att det
nuvarande oefterrättlige tillståndet enligt allas mening
bör betraktas endast
såsom ett provisorium. 5. En kvarts timme försenad
anlände Vis. 3.45 till Västra Ryds kyrka, där skolbarnen
jämte lärare och
lärarinnor infunnit sig, jämte medlemmar av kyrko- och
skolråden och ett
ansenligt antal församlingsbor. Fröken Fredriksson
höll lektion om
kristendomens tidigare historia i Sverige med klasserna 3-4
från Kyrkskolan. Fröken
Esther Persson samtalade med småskolebarnen från Solliden
och fröken Fanny
Andersson med småskolan från Katrinedal. Kantor Svensson
höll med klasserna 5-6
från kyrkskolan en livlig lektion om frihetstidens historia och
dess materiella
och andliga utvecklig. Medlemmar av
kyrkorådet buro
fram till altaret tacksamhetsplakatet över segern vid Narva 1700
och
minnestavlorna över Freie Religionsubung åt Schlesiens
evangeliska församlingar
genom fördraget i Altransstädt 1707, samt triumfkrucifixet av
mycket gammalt
datum. Frälsaren intager en konungslig hållning med
krona på huvudet och
fötterna bredvid varandra. Vis. samlade sedan barnen kring altaret
och
samtalade med dem och förmanade dem. Det hela avslutades med
Välsignelsen. Silverkannan jämte kalk och paten böra märkas. Ett antal handböcker jämte 1703 års bibel böra repareras. De tryckta böckerna böra numreras. Then Svenska Kyrkioordningen Sthlm 1571 och 1618 års bibel hava restaurerats genom landsarkivets försorg. Kyrkans
altarskåp skänktes år
1896 den 8 december till statens Historiska Museum. Krucifixet, som
hör till
skåpet och som Gud Fader håller i händerna,
övertogs senare av Statens
Historiska Museum. Fotografier av skåpet äro skänkta av
professor Lindblom. Kyrkan
är alldeles nedsvärtad
av rök. Vid sammanträdet och senare uttalade medlemmar av
kyrkorådet en ivrig
önskan att få den försatt i värdigare skick,
vilket torde kunna ske utan
alltför stor kostnad. Vis. uppmanade kyrkoherden att
rådfråga kyrkoherde
Kihlmark inom samma kontrakt om huru kyrkan kan på billigaste
sätt rengöras och
vitmenas. Ingen har med större pietet och på ett för
församlingarna lindrigare
sätt verkställt kyrkorestaurationer än kyrkoherdarna
Kihlmark och Rydeman. Skall
en mera ingående förbättring ske, måste ju
arkitekt anlitas. Vid studium av församlingsboken fann Vis. att det ännu för åttio år sedan i församlingen fanns ett antal självägande bönder, ett nyttigt mellanled mellan de stora godsägarna och lantarbetarna. Den ekonomiska motsättningen är nu i församlingen alltför renodlad. 7. Ämbetsberättelsen
genomgicks och föranledde samtal om åtskilliga
angelägenheter inom
församlingen. Även här stannade Visitators
uppmärksamhet
vid befolkningens
onormalt hastiga växling, om den också ej är så
svår som i Näs. Av en
befolkning som uppgår till 694 personer inflyttade förlidet
år 78 och
utflyttade 97. Sammanlagt 175. Nämndeman
Axel Anderson
förklarade, att flyttningarna bero till stor del på det
ekonomiska betrycket. Bland
de gamla maktägande finnes sådana, som icke inse att en ny
tid med hänsyn till
lantarbetarnas ekonomiska och personliga ställning nu
inträtt, och att en ny
uppfattning måste uppkomma. Kantorn
betygade att stark
spänning råder. Åtskilliga flyttningar hava sin grund
i avskedande. Herrar Carl
Pettersson och August Pettersson betecknade det nuvarande
tillståndet såsom
ett övergångsstadium. Krisen befinner sig nu på sin
höjdpunkt. Det kan knappast
bli värre. Anledning finnes att hoppas på en bättre
framtid med bättre inbördes
uppfattning. 9. Vid hemkomsten granskade
Vis. som förut under sammanträdet i Näs funnit de av
komministern
tillhandahållna församlingsböckerna i god ordning,
pastorsexpeditionen i
Västra Ryd, som vittnade om noggrannhet. Vis.
företog sig det föga
uppbyggliga studiet av protokollsböckerna för kyrkoråd
och kyrkstämma i båda
församlingarna. Där förekommo ändringar av beslut,
överklaganden, långa
diskussioner, och stundom misshälligheter på grund av vad
som måste anses vara
småsaker och annat dylikt, varjämte naturligtvis protokollen
också hava ett
normalt innehåll. Särskilt fäste sig Vis. vid den,
åtminstone under sista åren
gängse metoden att det vid budgetens upprättande räknas
med att fyllnadsmedel
skola anskaffas, att brist skall uppstå, att pengar skola
anskaffas på annat
sätt etc. För
förra årets förvaltning
beviljades i Näs ansvarsfrihet av stämman den 24 maj 1926. I
Västra Ryd
uppsköts beviljandet av ansvarsfrihet av stämman den 30 maj
och den 20 juni
1926 till oktoberstämman på grund därav, att av misstag
på kyrkans utgifter
uppförts en post av 38.37 av pastor som trodde att fri bostad
för pastor likaväl
som för folkskollärare innefattar frihet från skatt
för bostaden. Denna skatt
för bostad åt läraren betalas av församlingen. 10. Söndagen den 19
september. Sextonde efter Trefaldighet, var högmässan
sammanlyst till kl. 10.30
i moderskyrkan i Västra Ryd. Landstingsmannaval höllos kl.
1-3 och 5-7 samma
dag i skolan invid kyrkan. Därför börjades
gudstjänsten en halv timme tidigare
än vanligt. Tre av kyrko- och skolrådens ledamöter
måste på grund av
tjänstgöring vid valförrättningen avlägsna sig
före kl. 1. 11. Vid gudstjänsten
medverkade på ett utmärkt sätt kören N.S.
(namnlösa sällskapet) från Stockholm. I Västra
Ryd har helgedomen
en härlig gestaltning. Den är långsträckt, genom
tillbyggnad redan i
medeltiden. Valven äro rika och kyrkans inre och yttre linjer en
vällust för
ögat. Fönstren hava icke såsom vanligt är blivit
orimligt förstorade. Men
väggar och valv äro alldeles nedsvärtade. Kyrkan vore
värd åtminstone en
nödtorftig rengöring. Gåvorna
uppräknades enligt
visitationsberättelsen. I Stockholms-Näs 1915 och 1917 hade
av Stockholms-Näs
syförening genom fröken Marie Björnstierna skänkts
6.000 kronor att utgöra en
fond till mjölkbespisning åt skolbarn. 1920-1921
skänktes av friherrinnan
Alfhild af Ugglas å Lennartsnäs 10.000 kronor, bidrag till
ny orgel i kyrkan. I
Västra Ryd skänktes en grön mässhake 1924 av
kyrkoherde C.G. Widman, samt 1926
en matta i mittgången och en matta vid dörren av Västra
Ryds syförening. Restaurationen
under
professor Martin Olssons ledning, bekostad av enskild
församlingsbo (fröken M.
Björnstierna) företogs i Näs kyrka 1930.
Restaurering av kyrkans inre
verkställd 1921-23 på bekostnad av samma person och under
samma ledning. Vis.
omnämnde också ljuskronan som tillvaratagits av fru
Sjölander i Näs. Vis.
omnämnde vad han funnit
under specialvisitationen. Barnen
utgöra här som
överallt det stora glädjeämnet. Vis. hade förnummit
deras varma blickar, deras
vakna svar, deras vackra sång. Men han kunde icke undgå att
nämna att i några
få fall tydde barnens utseende på undernäring och
vanvård. Orsakerna härtill
kunna ju vara flera. Sitt intryck hade Vis. fatt bekräftat.
Flertalet barn
vittnade som svenska barn i allmänhet om hemmens och
församlingens
ansvarskänsla och förmåga. Mjölk, skor och
kläder och skolböcker anskaffas då
sådant behövs. Samma söndagsmorgon hade Vis.
besökt den nyinrättade skolan
invid kyrkan som gör församlingen till heder.
Lärosalarna äro ljusa och
smakfulla och tilltalande. Ett annat glädjeämne hade Vis.
fått, om han nu fick
skvallra ur skolan då han därefter trädde in i
helgedomen för att där förrätta
sin andakt. Kyrkvaktaren satt i sakristian i solljuset och läste
heliga ord. Sedan
förrättade de två bön tillsammans för
gudstjänsten och för församlingen. Vis.
hade dagen förut märkt huru prydligt och vackert det ordnats
i sakristian med
blommor och ljus. Frågan
om de orkeslösas
omvårdnad står ännu på dagordningen i de
två församlingarna och finner väl
snart en slutgiltig lösning Vis. hade besökt
ålderdomshemmet i Ryd. Det klagas
över att
gudstjänsten är föga besökt. I olika
församlingar och kyrkor är de
gudstjänstbesökandes antal högst olika. På
uppländska slättbygden och i södra
Uppland i allmänhet ringa, men här mindre än
annorstädes. Vis. anförde
upplysningen om kylan i kyrka i Näs och vad i övrigt där
har anförts. Kören
som sjungit så vackert
i dag borde föranleda vederbörande att samla rösterna
som finnas och öva dem. Försök
hava gjorts. Vis. känner väl svårigheterna, som
uppstå genom flyttningar och
förändringar. Men med tålamod och kärlek till
saken kan dock mycket uträttas. Körsången
är icke endast en prydnad för gudstjänsten, utan den
utgör också en god
sysselsättning på lediga stunder. Det är sant, att
sången ädla känslor föder.
Fråga äldre personer här som tidigare på andra
håll deltagit i blandad kör
eller manskvartett och hör hur angelägna de äro att
något sådant måtte komma
till stånd även här på orten.
Församlingssången har i dag varit kraftig, men
lär eljest vara svag. Mycket kommer an på att takten i
psalmerna är fast och
bestämd. Vis. visste
råd och gav råd. De
som älska Herren och leva ett andligt liv, skola troget mötas
i helgedomen. Trots
det som helt naturligt avhåller dem från täta
kyrkobesök, skall det då visa
sig, att gudstjänsten blir till uppbyggelse först och
främst för dem själva
likaväl som för deras fäder före dem och för
barnen efter dem. Dessa
gudstjänstbesök anbefallde Vis. icke såsom en slags
yttre observans, utan han
visste att de komma att fylla ett hjärtebehov om de tillhöra
den fasta övningen
i gudaktighet som en kristen behöver i trots av att det ena och
det andra kan
tyckas vara tröstlöst. Alldeles
samma mening ville Vis.
giva med hänsyn till nattvardsbordet, som är allt för
litet besökt efter den
första nattvardsgången. Både den ena och den andra
säger till Vis. att
församlingslivet är tomt och dött i dessa socknar. Vis.
dömer ingen, och Vis.
återgav vad som anförts under gårdagens
sammanträde om att frågan är sammansatt
och att skulden icke får läggas enbart på några
enskilda. Vis. visste
av erfarenhet och
av vad han under detta besök förnummit, att här finnas
inom samtliga olika
grupper av socknarnas befolkning nitälskande trogna själar.
Till de gudfruktiga
som söka uppbyggelsen, var den står att finna, hör
också ett ringa antal
baptister. Vad
dopsakramentet angår,
erhöll Vis. på förfrågan upplysningen om, att
kvinnoklubben i Näs tar sig an
fattiga barn och anordnar en enkel högtid vid deras dop, varvid en
samlad
mindre penningsumma insättes åt dem på sparbanken.
Vis. antecknade med glädje
detta bevis på samkänsla och solidaritet. Kyrkans
egendom hade vid
specialvisitationen genomgåtts. Åtskilligt behöver
repareras.
Inventarielistorna skola göras fullständiga. De föras
här av prästerna, icke av
klockarna. De ljusa
klara tonerna från
kyrkklockan i Västra Ryd manar till bön varje dag under tiden
1 maj till 1 okt.
Vis. upplyste om vad kyrkoherden förut meddelat, att denna maning
gäller bönen
för fred och god överhet, en bön som icke bör
försummas, och Vis. uppläste
denna bön ur svenska psalmboken 503. Prästgården
i Ryd är prydlig
och tilltalande. Till prästgården i Näs skulle Vis.
senare återkomma. Vis.
betonade vikten för prästerna att fortsätta sina
studier. Båda hade lämnat
uppgift om noggranna predikoförberedelser. Här finns åtskilligt att beklaga och förbättra. men man bör icke glömma Geijers ord:: Var plåga har ett skri för sig Blott hälsan tiger still. Det finns
också sådant som
icke ropar eller skriar, men som vittnar om livets ständigt
fortgående
förnyelse. Ordet
syförening har just
ingen storslagen klang. Mången drar på munnen
däråt, men se vad syföreningarna
uträttat i dessa församlingar, och se vad de i stort
uträtta för kyrkans
kärleksverk utom och inom kristenheten. Vis.
övergick därefter till
de sociala problem, som i dessa församlingar blivit på ett
säreget sätt
tillspetsade bland annat på grund av frånvaron av
mellanliggande element. Vis.
nämnde den orimligt stora flyttningsprocenten. Olika gårdar
förete en viss
olikhet. Härom kan man förvissa sig genom en blick i
församlingsböckerna. En
självständig och behjärtad man, som med
uppmärksamhet följt utvecklingen hade
vid gårdagens sammanträde betonat, hur mycket bättre
tillståndet blivit. Men
ett nödtillstånd är det i varje fall. Procenten
understödstagare är också i
dessa socknar oproportionerligt stor. De sociala motsatserna äro
mer markerade
än i någon församling som Vis. tidigare visiterat.
Själv hade Vis. icke haft
tillfälle att besöka stugorna. Men han visste av
trovärdiga vittnesbörd att det
här, liksom annorstädes, ser annorlunda ut i det ena hemmet
än i det andra. Det
hade sagts att spänningen icke kan bli värre, utan
måste bli bättre. Vis. vet
väl, att på sina håll erkännansvärd omtanke
och omsorg ägnas de svagare i
samhället. Men av erfarenhet från andra håll
känner han lantarbetarnas
otrygghet. Vis. har mer än en gång haft tillfälle att
offentligen även från
predikstolen beivra den rättslösa ställning som
lantarbetarna åtminstone
tidigare på sina håll intagit. Den för alla parter och
för alla livets
förhållanden ruinerande ständiga flyttningen
utmärker egentligen en begränsad
del av vårt land, nämligen Mälardalen, södra
Uppland och Södermanland. Man kan
slå upp församlingsböckerna och se hur en familj
år 1919 flyttade hit från
Övergran och 1920 flyttade härifrån till Håtuna.
Hur en annan familj kom hit 1920
från Sollentuna och flyttade härifrån 1921 till
Weckholm och sa vidare. Motsatserna
äro här skärpta och frågar man om orsaken till den
nu pågående brytningen och
dess art i dessa församlingar, så är svaret icke
svårt att finna. Gamla synder
gå igen. Den gamla goda tiden var icke alltid så god.
Ingenting kan vara
självklarare, än att lantarbetarna såsom klass
måste sträva efter drägligare
villkor och en tryggare existens, om de än i skilda fall hava haft
det ställt
på ett tillfredställande sätt. Det är också
förklarligt, att denna strävan
erhåller en onödig skärpning dels genom att
åtskilliga av de äldre maktägande
ställt sig oförstående inför rörelsen, dels
också på grund av att varje social
rörelse liksom allt mänskligt har sina barnsjukdomar. I
bondekommunerna är
självstyrelsen urgammal. Här kommer plötsligt en
samhällsgrupp till makten, som
förut just ingenting haft att säga, men som har naturlig
rätt liksom alla andra
svenska medborgare att hava sitt ord med i laget i församlingarnas
och
kommunernas angelägenheter. En dylik förmåga av
självstyrelse vinnes icke i ett
slag, utan kräver sin period av uppfostran, och under densamma
få både de
enskilda och kommunerna betala lärpengar. Emellertid
kunna motsatser
bryta sig emot varandra utan att atmosfären förgiftas. Man
kan hos motståndare
finna en redlig vilja, låt vara att man uppfattar metoderna
olika. Det
betänkliga är när parterna hos vardera skönja eller
tro sig skönja grumliga
avsikter, i det att egennyttan döljes eller illa döljes av
högre synpunkter
eller oklart blandar sig med dessa. När
partiskillnaden är så
utpräglad som i dessa församlingar och saknar
övergångar, så blir den för
karaktären lätt påfrestande. Och
självständiga sinnen falla till föga. Men Vis.
har här på olika håll funnit självständiga
personligheter som söka döma
rättvist och som därför nog också klart inse
nödvändigheten av den organisation
som nu genomförs av lantarbetarna och nödvändigheten av
att lantarbetarnas
välförstådda intressen bliva hävdade med klarhet
och rimlighet. Ett vittnesbörd
om motsättningen inom kommunerna och oron inom
församlingslivet finner man i
protokollsböckerna. Visserligen förekommer där
mycket som är normalt. Men man
finner också en ganska hjälplös blandning av
oresonlighet och oförmåga. kämpa för de behövande. Han ville icke lägga hela skulden på arbetsgivarna. Han kände ju det betryck, varunder lantbruket arbetar, där det icke har tillgång till extra kapital. Men flera arbetsgivare kunna göra mer än de göra. Några hava skyllt flyttningarna på organisationen, vilket är orimligt när man jämför med den gångna tiden. Man hoppas på en förbättring men man har också flerstädes förlorat hoppet. Det är kyrkan som borde underhålla hoppet i människan, men hon ger ofta stenar i stället för bröd. Friherre
Rålamb ville fullt
ut erkänna sitt ansvar och sin skuld. Han var själv ingenting
mer än en fattig
syndig människa som kan fela och också felar. Men striden
måste föras med
blanka vapen och till detta, till blanka vapen kan han icke räkna
att man vid
strejken utsatt tre vakter som hotade de arbetsvilliga med stryk, och
att man
svälte och icke skötte kreaturen. Alla tider hava sina
missförhållanden, men
förut fanns mera förtroende, och inbördes bekantskap
mellan jordägare och
jordarbetare. Riksdagsman
Sjölander
hänvisade till att hård behandling kommit lantarbetarna
till del. Vid strejken
hade ledningen utgivit parollen att djuren skola väl skötas.
Från gårdarna
visades många till fattighuset, vilket icke vittnar om ett gott
förhållande. Även
i Näs prästgård funnos sådana, som visats bort
från gårdarna. Man bör studera
även avigsidorna. Det viktiga är att Kristuskärleken
får råda, men kyrkan har
icke alltid företrätt densamma. Vis. ville i
anledning av de
förebråelser som herr Sjölander jämte
erkännanden riktat till honom, endast
taga fasta på två yttranden. Vis. hade icke tagit parti.
Han hade icke anklagat
någon enskild. Han hade icke med något ord antytt varest
grumliga avsikter till
äventyrs skönjdes eller förmodades. Det var uteslutande
Herr Sjölander, som
tagit åt sig detta ord. Det franska ordspråket säger:
Qui s'excuse, s'acouse.
Det är: den som urskuldar sig, anklagar sig själv. Vad
angår tillståndet hade
Vis. här icke haft tillfälle att se annat än det allra
värsta nämligen
prästgården i Näs. Men kan det kallas för
ljusmålning, när Vis. förklarat, att
han ingenstädes funnit den sociala motsatsen så skärpt
i någon församling av
ärkestiftet som här? Vis. har i sitt nuvarande ämbete
tyvärr just ingen tid
till besök, men tidigare har jag under prästerliga
tjänsteår besökt många
fattiga stugor, alldeles säkert i lika goda och rena avsikter som
herr
Sjölander. Jag har sett lantarbetarnas tragik. Jag har funnit de
mest
upprörande fall och beivrat dem, enskilt och offentligt, men mitt
mål har
alltid varit att åstadkomma förbättring. De som
här kunna tala med bästa
erfarenheter äro parterna själva, nämligen lantarbetarna
och jordägarna. Varken
herr Sjölander eller jag äro lantarbetare. Ingendera är
heller godsägare,
åtminstone inte Vis. Önskvärt vore att höra ett
omdöme från den saken närmast
gäller. Jag har vid flera visitationstämmor bragt saken
på tal och fått
vägledande upplysningar, icke minst från lantarbetarna. Det
är vår avsikt, att
söka åstadkomma en metodisk undersökning, omfattande en
följd av år, där varje
enskild lantarbetare och gård upptecknas och flyttningarna
sättas upp i en
statistik, som måhända sedan kan föranleda vissa
slutledningar med hänsyn till
flyttningarnas orsaker och således också giva anvisning
på huru detta sociala
elände bäst kan avskaffas. Såvida Vis. har sig bekant,
har organisationen
snarast verkat hämmande på flyttningarna och till
förmån för större bofasthet. Herr
Sjölander beklagade att
han gjort sig skyldig till ett missförstånd. Han hade
hoppats att Vis. skulle
uppträda här som i Solna när det gällde
godsägare Wiboms tomter, men kanske var
Vis. diplomatisk. Det är ej såsom det bör vara. Talaren
hoppades att när vi nu
nalkas den 24 oktober, sa skola lantarbetarna icke behöva
känna ovisshet och
oro. Flyttningarna och lantarbetarnas osäkra ställning
förhindra hemkänslan,
men endast ur hemkänslan kan uppkomma en sannskyldig
fosterlandskänsla. Herr Beckman
påpekade att
arbetsgivarna här ingalunda äro värre än på
annat håll. Har en arbetare varit
någon längre tid anställd på en gård,
så har man skyldighet att sörja för honom
även om han blir oförmögen. Men man kan icke gärna
ålägga en jordägare som
stundom har ganska svårt att få det hela att gå ihop,
att sörja för en arbetare
som kanske varit sjuk redan när han sökte och fick platsen,
eller som blivit
oförmögen efter en mycket kort tid. Herr Aug.
Pettersson
vitsordade att organisationen medfört mindre flyttningar. Sedan herr
Sjölander och
andra ytterligare haft ordet, övergick Vis. till nästa
fråga. Den
gällde församlingens
ekonomi. Utskylderna äro icke stora men församlingarnas
ekonomi har ett
underligt utseende. I Näs är ansvarsfrihet beviljad. I Ryd
är den uppskjuten. Vis.
måste instämma med revisorerna i att staten är illa
uppgjord. Man räknar med
att pengar skola anskaffas på det ena eller det andra
sättet. Man förstår
önskan att hålla skatterna nere. Det har sagts Vis. att man
därigenom även
ville göra det tilldragande för stockholmare och andra
att skaffa sig hem i
Stockholms-Näs. Emellertid hava församlingarna genom
otillräckligt tilltagna
budgetsförslag kommit i ett olämpligt beroende av enskilda
personer. Så har
kassaförvaltaren i Ryd nödgats förskottera en summa som
enligt den av
sakkunniga uppgjorda tablån uppgår till 6.908:18. I
Näs är kyrkans skuld
större, beroende dels på orgeln, vars tillkomst ju är
endast glädjande, dels på
den förut nämnda kartan över ett område av
bostället som kommunen ämnar köpa,
såvitt Vis. fattat saken rätt, för att bedriva
verksamhet såsom tomtförsäljare.
Frågar man varifrån medlen till denna skuld tagits,
så finner man icke något
ordentligt amorteringslån med billig ränta, utan en av
traktens, såvitt Vis.
kunnat finna, fåtaliga kapitalister, riksdagsmannen
Sjölander, har placerat
omkring 30.000 kronor mot sex procents ränta i
församlingarnas och kommunernas
skulder. Bättre och billigare blir för församlingarna
att göra en tillräcklig
uttaxering, varigenom med lätthet skulden kan inom kort tid
amorteras. Vis. betonade
att enligt hans
mening förvärv av egna hem och även skapandet av
smärre jordbrukslägenheter
bör på allt förnuftigt sätt främjas, dock
så, att vederbörande
lägenhetsinnehavare och smärre jordbrukare verkligen kunna
reda sig och få gagn
av sitt förvärv. Men Vis. hade förut i Domkapitlet
fått kännedom om den här
omnämnda planen, och när han nu befann sig i
församlingen och hörde närmare om
kartan och vad man åsyftade, så ansåg Vis. det vara
sin plikt att uttala den
farhåga, som ingen sagt till honom, men som han icke kunde
undgå att känna. Denna
fara kan endast uttryckas med ordet tomtjobb. Om kommunen till rimligt
pris,
vilket naturligtvis är önskvärt, försäljer
dessa tomter till enskilda med full
äganderätt, finns det ingenting som hindrar att spekulanter
förvärva ett större
eller mindre antal tomter och driva upp tomtpriserna för att
skaffa sig en
vinst som icke kan vara önskvärd. Det är för denna
privatkapitalistiska
spekulation Vis. vill varna. Bättre är väl att det
allmänna, härvidlag
boställsjorden och dess förvaltning eller eventuellt
kommunen, ifall den
inköper en del av boställsjorden, utövar nödig
kontroll. Ar den privata
äganderätten härvidlag verkligen absolut
nödvändig? Kunna icke tomter för lång
framtid och med garanti för ytterligare förlängning
under normala fall,
utlämnas på rimliga och för alla parter betryggande
villkor? Vis. är själv icke
sakkunnig på området, men ansåg det vara sin plikt
att till vederbörande
eftertanke varna för en osund spekulation. Herr
Sjölander instämde i
denna mening och förmenade att kommunen skulle utöva
nödig kontroll. Efter den nya
regeringen
skall pastoratets själavård handhavas av en prästman
med bostad i prästgården i
Näs, som därför bör befinna sig i ett gott skick.
Detta är nu ingalunda fallet.
Medan komministern ännu bodde kvar, började han hyra ut
lägenheten. Ingen
missunnar honom eller någon annan en hederlig inkomst. Inga
tjänare åt det
allmänna i vårt land äro så undermåligt
avlönade som komministrarna, om man
tänker på deras långa och dyra studietid. Komministern
har utsträckt sin
verksamhet till tomter och hyreshus även annorstädes i
Näs och Kalmar. Från
början har detta icke varit filantropi, utan en
förvärvskälla. Sedan har
komministern såsom fattigvårdsstyrelsens ordförande
mer än en gång icke haft
annan utväg än att på församlingens bekostnad
inhysa hemlösa fattiga familjer i
prästgården. I mangårdsbyggnaden betala tre familjer
360 kronor var, summa
1080, arrendatorn betalar 400 kronor. I ena flygeln betalar
församlingen för
fattiga 720 kronor. I andra betalas i hyra 540 kronor, summa 2.740
kronor. Ena flygeln 720:‑ Andra flygeln 540:‑ Summa 2.740:‑ och betingar således nu prästgården i hyra 2.740 kronor. Vad Vis.
härvidlag vill
anmärka, är tre ting. intet beslut har av församlingen
fattats, då det gäller
en bostad som församlingen är skyldig att hålla i laga
skick och således är
ansvarig för, bör den icke göras till en kasärn som
söker sin like i vanvård
och osnygghet, åtminstone icke utan att församlingen givit
sitt tillstånd. För
det andra finnes på prästgården en anhopning av
familjer och barn, de senare
uppgående till över ett trettiotal, utan nödig tillsyn.
För det tredje råder
där en osnygghet och en oordning, som är ovärdig
både församlingen och de
familjer, som där inhyses. Envar vet, att det även för
en slarvig och hjälplös
familj är ett sedligt stöd att se ordning och snygghet
omkring sig. När det här
gäller en församling och en kommun få icke de
elementäraste krav på dylik
ordning och snygghet kastas över bord. Vis. betonade
vad som förut
sagts, att det nuvarande tillståndet måste vara ett
provisorium. Att det icke
är värdigt
församlingen erkändes av mer än en talare, som hade
ordet. Vis.
begärde därefter
upplysning rörande den dansbana, som finnes icke långt
från Näs kyrka. Han
hoppades att den tillses på nödigt sätt, så att
den icke verkar störande och
att icke oordningar få förekomma. I samband därmed
erinrade Vis. om vad pastor
i ämbetsberättelsen säger om den ökade hyfsningen
särskilt hos ungdomen. Herr
Sjölander fritog
dansbanan från anklagelser, som eventuellt hade uttalats till
Vis. med hänsyn
till densamma, men däremot ansåg han det alldeles
otillständigt att fröken
Björnstierna anordnat dans inom kyrkogårdens område. Fröken
Björnstierna yttrade
att hon haft ungdomen samlad till en aftonunderhållning i skolan
och, då de
unga gärna ville utföra några folkdanser, i sin
okunnighet medgivit detta. Hon
beklagade mycket att så skett, och hade också flera
gånger på samma sätt som nu
klandrats för detta. Hon kunde nu icke annat än säga,
att hon hade handlat i
oförstånd, ehuru icke i någon dålig mening, och
hon hoppades att hon nu måtte
för framtiden vara ursäktad. Vis. kunde
icke underlåta att
uttrycka sin uppbyggelse av att mitt i detta meningsbyte höra ett
så öppet och
ärligt erkännande. Herr Nils
Eriksson upplyste
att det noga tillses, att dansbanan icke på något sätt
får bli störande för
omgivningen. Naturligtvis förekomma inga nöjen på
densamma under tiden då
gudstjänst hålles, även annars söker man
hålla nödig ordning. Sedan
ytterligare ärenden ur
ämbetsberättelsen framdragits, riktade Vis. en fråga
till de närvarande. Finnes
i dessa församlingar det förtroende, som är en
nödvändig förutsättning för ett
mänskligt och kristet samliv? Här har talats om den sociala
motsättningen. Men
Vis. tänker även på andragrupper. Finnes förtrolig
och uppriktig samvaro och
trevnad mellan dem som hava undervisningen om hand och också
sköta den med
duglighet och intresse? Finnes
nödig inbördes
förtrolighet och vänskap mellan dem som tjänstgöra
vid orgel och på predikstol?
Finnes fullt personligt förtroligt förtroende mellan dem som
arbeta för samma
mål? Vis. har under den korta tiden hört mycket misstroende
och många inbördes
anklagelser. När Vis. hör det berättas hur rysligt den
ene eller den andre är,
så är han frestad att säga: Sådana djur finns
icke. Människor tänka lätt sämre
om varandra än de i själva verket förtjäna.
Slugheten bedrager visheten. Dock
måste betonas, att goda personliga förhållanden
också finnas inom dessa
församlingar, omtanke, inbördes hjälpsamhet,
sammanhållning och en kärna av vederhäftighet,
uppriktiga och sanningskära medborgare inom skilda grupper och
klasser. Herr
Sjölander ville svara på
de framställda frågorna. Nog fanns det motsatser och
han själv stod mer än en
gång som motståndare mot kyrkoherden, men detta hade sin
förklaring. Kyrkoherden
befann sig mellan två eldar och så vidare. Vis. betonade
att de frågor
han uppställde varit samvetsfrågor, icke avsedda för
att få ett svar vid sammanträdet.
Ty det finns verkligen för oss allesammans en
samvetsfråga, som icke kan klargöras
med ord, allra minst med mycket ordande. Utan vi böra i stillhet
inför Gud och
vårt samvete rannsaka oss var och en. Kanske är ingen
felfri. Endast genom en
fullständig uppriktighet mot oss själva och
självövervinnelse kunna vi nå ner
till den klippgrund, på vilken ett värdigt samliv mellan
människor och kristna
kan byggas. Vis.
meddelade, att han vid
visitationerna plägar begära fotografier av människor,
byggnader och föremål av
intresse, och hoppades han få motse fotografier av
prästerskapet och kyrko- och
skolrådets ledamöter. Gärna ville han ha en bild av
Granhammar, en bland den
gamla tidens mest förnämliga och minnesrika
människoboningar i Uppland. Granhammar
tillhörde tidigare Uppsala Domkyrka. Det indrogs pa 1500
talet och
överlämnades till Arent Persson. Sedan dess har det icke
blivit sålt. Det
gömmer en mängd av minnen och konstföremål. som
fått ett levande sammanhang
genom den släkt som bor där, och vars stamfader på 1200
talets slut var en högt
betrodd allmogeman där Umeå stad nu är belägen.
Vis. begärde därefter en blid
eller flera av Granhammar. Därjämte
önskade Vis. en bild
av den förnämligaste människoboning som uppförts i
pastoratet på senaste tid,
och det har sagts honom, att den uppförts av riksdagsmannen
Sjölander, vilken
benäget lovade en fotografi därav. Sedan
inträffade något som
aldrig inträffat i Visitators föregående
visitationer, nämligen att Vis. efter
den utförliga diskussionen, som ju lämnat tillfälle
åt var och en i kyrkan
närvarande att framställa anmärkningar och
önskemål, och under vilken Vis.
också uttryckligen förklarat ordet fritt för män
och kvinnor tillhörande
kyrkoförsamlingarna, glömde att uttryckligen fråga,
huruvida någon hade någon
anmärkning att framställa mot prästerskapet och det
kyrkliga arbetet i församlingarna.
Och har Vis. därför för avsikt att, så snart
tillfälle därtill erbjuder sig, återigen
besöka församlingarna för att uttryckligen giva
tillfälle till framställandet
av dylika anmärkningar om så önskas. Vis. gick
för altaret,
riktade till församlingen en maning till självrannsakan och
uppriktighet och
manade sist de närvarande att icke glömma alla de
anledningar, som även dessa
församlingar äga till tacksamhet. Mycket har
förbättrats under tidernas lopp.
Glädjeämnen finns för dem som har ögon att se, och
en själ att fatta och
förstå. Guds nåd är ny var morgon och hans
trofasthet var afton. Därför, låtom
oss förena oss i tacksägelse, tackom och lovom Herren. Högmässan
slutfördes. 13. Efter högmässan voro
talrika församlingsbor församlade i prästgården.
Kyrkoherden höll där ett fint
utformat och kunnigt anförande om församlingarnas historia,
vilket föranledde
Vis. att uppmana honom till att åstadkomma en sockenbeskrivning
för Ryd och
Näs. Amiral Dyrssen och hans fru upplyste att en sådan
är utgiven 1827 av en
prost i Västra Ryd och tryckt i Hushållningssällskapets
skrifter. Godsägare
och fru Bång
erbjödo sig benäget att bekosta nödig rengöring och
restaurering av kyrkan i
Västra Ryd, vilket Vis. hade den mycket stora glädjen att
sedan vid aftonens
gudstjänst meddela församlingarna. 14. På söndags
eftermiddag
kl. 6 hölls gudstjänst i Näs kyrka. Den var prydd med
ljus och höstens
blomster, men dess allra skönaste prydnad bestod i en
övertalig menighet. Kören
från Stockholm medverkade. Kyrkoherden höll en betraktelse
över Kol. I:12. Vis.
höll sitt visitationstal. Livet är en upptäcktsfärd
som alltid bjuder på nya
lärdomar för den som har ögon att se och hjärta och
eftertanke. Naturen i dessa
bygder liksom annorstädes är outtömlig för
iakttagelser och för uppfattningar
av skönheten i det stora och i det lilla. Denna bygd har en rik
historia. Men
upptäcktsfärdens förnämsta föremål
är människan själv, varje ny människa. Evangeliet
utmärkes av två ting. Det mest vardagliga blev i Jesu
ögon och i hans tolkning
nytt och oändligt lärorikt, och varje människa som han
mötte väckte hans
intresse. Han kunde taga fram det mänskliga hos henne. Det är
också kyrkan och
prästens heliga uppgift att i människorna se icke
åsikter och partier och
ekonomiska intressen och levnadsställningar, utan
människosjälar. Såsom
människor och kristna skola vi umgås med varandra.
Därför vill jag här stanna
vid det allra enklaste i vår kristendom, i bönen Fader
Vår, som Vis. sedan
utlade. De två prästerna i mässkrudar och Vis. mellan
dem förrättade sedan
altartjänsten. Sist
sjöngs Ps. 69:2-3. |