Väggbyggnad
II - artiklar
/subjects/vagbyggnad2.htm
UKF:s Startsida
Ämnesområden
Landsh.
Kraemers årsberättelser ang, vägbyggnad i Bro
härad 1845-56
Ur
Hushållnings-Sällskapets årsberättelser
VÄGAR. Dalkarlsbacken - Långsandsbacken - Knektbacken -
Aspviksbacken - Kalmarsand
Anteckn B. Sandén 95-10-22 i dBASE IV
Konverterat från dBASE: copy MEMO ant to
d:\texter.avh/vägar/vagar.txt
Öppnat i AmiPro som ASCII-8-bit| sparat till Word som xxx.doc|
Sök&Ersätt styckeslutstecknet 2003-01-18 (ett "i" med
bakvänd accent)
Häfte 28. sid 32. Årsberättelse
1845
KALMARSAND
För den nya väganläggningen mellan Grans och Tibble
gästgivargårdar, vartill K.M. nådigt beviljat ett
statsanslag av 13.000 Rdr Bko utan återbetalningsskyldighet, hava
redan 8.000 Rdr Bko blivit under förra sommaren och hösten
använda, och är en stor del av den nya vägen redan
färdig.
Utförandet av detta arbete har mött stora
naturhinder, skarpa berg m.m., men anses de återstående
5.000 Rdr möjligen tillfyllest för att nästa sommar
kunna fullborda denna väganläggning, som onekligen
åstadkommer en ganska stor förbättring för
allmänna rörelsen, samt framtida lättnad för de
väghållningsskyldiga, och kommer även att äga den
fördelen, att den nya vägen blir särdeles angenäm,
såsom gående genom en skön och härlig trakt.
DALKARLSBACKEN - LÅNGSANDSBACKEN -
KNEKTBACKEN
Häfte 28, sid 33, 1846
Årsberättelse 1845
Sedan H.M. nådigt beviljat 500 Rdr Bko att användas till
undersökningar för beredande av arbetsförtjänst
inom länet, har Hr Förste Lantmätaren Fallk efter
Konungens Befallningshavandes förordnande uppgjort plan- och
profilritningar genom mät- och avvägningar av
åtskilliga väldiga backar inom Bro Härad, och
häröver inlämnat kostnadsförslag uppgående
till förändring och sänkning av:
- Dalkarlsbacken Bko Rdr
16.594:16
- Långsandsbacken d:o
6.047:-
- Knektebacken
d:o
6.559:4
eller
tillsammans
29.200:20
Samtliga väglottsägare äro sammankallade till slutlig
överläggning i ämnet den 30 dennes (januari?); varefter
handlingarna i vanlig ordning komma att underställas K. M:ts
nådiga prövning.
Häfte 29. sid 42,
1847 KALMARSAND - SJÖÄNDABCKEN
Årsberättelse 1846
Den i förra berättelsen omnämnda och redan år 1845
påbörjade nya väganläggningen från Grans
gästgivargård, genom en särdeles vacker trakt av
Calmare socken, utmed Mälaren fram till Ullevi skog, är
så fullbordad, att H.M. Konungen vid resa från Norrige
sistlidne höst kunde densamma begagna.
Flera backar, varibland den besvärliga
Sjöända-backen, äro förbigångna.
Företaget, huvudsakligen utfört under Krono-Länsman
Julins ledning, har mött högst svåra, oförutsedda
hinder vid sprängning av ett i Mälaren utskjutande berg, samt
förorsakat högst betydligt arbete även genom
åtskilliga andra omständigheter, varibland må
nämnas genomskärningen av flera betydliga jordhöjder
m.m.
Häfte 29. sid 42. 1846
RYSSGRAVEN - KNEKTE- , LÅNGSANDS- DALKARLSBACKEN
Vägomläggningen från Tibble gästgivargård
fram till Ryssgraven förbi Knekte- och Långsandsbackarna,
vilka utgjort ett väsentligt hinder för vägfarande,
är under året börjad och fullbordad. Arbetet har med
statsanslag av 12.259 Rdr Bko blivit förtjänstfullt
utfört av Herr Löjtnant Bergenstråhle under
Departements-Chefen och Riddaren Tauvons (Toresta, anm. BS) nitfulla
ledning.
Att till Dalkarlsbackens sänkning ett
kostnadsförslag blivit uppgjort till 16.954 Rdr 16 sk. B:ko,
omnämndes redan i sista årsberättelsen. Arbetet har
dock icke kunnat påbörjas, ty i anseende därtill att en
fördjupning av ända till 20 fot
ifrågakommer, har ytterligare undersökning rörande
verkställigheten av nämnda sänkning ansetts
nödvändig, för att utröna huruvida, vid den
ifrågavarande fördjupningen, berg möta eller ej.
För sistnämnda ytterligare undersökning har Kongl. Maj:t
Nådigst beviljat ett statsanslag stort omkring 3000 Rdr B:ko, och
Herr Kapten Sundmark fått i uppdrag att samma undersökning
verkställa.
Nödhjälpsarbete -
Pungpinan - ASPVIKSBACKEN
Genom Konungens Befallningshavandes utmärkta nit att bereda
arbetsförtjänst åt behövande, och samtidigt
främja Länets framtida väl genom underlättade
kommunikationer, hava kontrakter ytterligare blivit avslutade om
kringgående eller sänkning av ännu flera backar dels
på allmänna landsvägen mellan
Västmanlandsgränsen och Tibble gästgivargård -
såsom Pungpinan och Aspviksbacken dels ... vartill Nådigast
beviljats ett statsanslag stort 10.959 Rdr 32 sk. B:ko och äro
dessa arbeten så ordnade, att desamma under nästkommande
sommar över hela linjen kunna fullbordas.
Häfte 32, 1850
Årsberättelse 1849
Behandlar inte vägväsendet
Häfte 34.
1852
DALKARLSBACKEN
Årsberättelse 1851
Till den mellan Tibble och Stäket belägna Dalkarlsbackens
sänkning m.m. har Kongl Maj:t Nådigst beviljat ett anslag av
30.000 Rdr Bko. Arbetet kommer att påbörjas i vår och
skall till den 1 okt 1854 vara fulländat.
Häfte 35
1853
DALKARLSBACKEN
Årsberättelse 1852
Den enda egentliga backe, som å allmänna landsvägen
inom Länet ännu finnes kvar, den s.k. Dalkarlsbacken i Bro
Härad, är även under ombyggnad, vartill Kongl Maj:t
nådigst anslagit 30.000 rdr bko.
Häfte 36
årsberättälse 1853
Ingenting sägs om vägbyggnader
Däremot diskuteras den tilltänkta järnvägen, som i
trakten av Ekolsund skulle dela sig mot Enköping resp Uppsala.
Häfte 37
Årsberättelse 1854
KALMARSANDS-vägen - DALKARLSBACKEN
"Beträffande de sålunda tillvägabrakta
vägförbättringarna må särskilt
ihågkommas den nya och kostsamma 3/4 mils långa
väganläggningen från Gran till Ullevi skog förbi
Calmarsand, vilket arbete utförts med ett statsanslag av 50.000
Rdr Bko, samt några natura-prestationer av häradsboerna,
vidare sänkningen av den mellan Stäket och Tibble
belägna ytterst svåra Dalkarlsbacken, vilket arbete ej
är fullt avslutat och vartill erhållits ett statsanslag av
30.000 Rdr Bko"
"... Den nya väganläggningen förbi Calmarsand ...
lämnade arbetsförtjänst åt stora skaror
behövande ..."
ERIKSUND - STÄKET
"... genom upprensning av passet vid Erikssund och upptagning av en ny
avloppskanal vid Stäket, till vilket senare arbeten
erhållits 39.000 Rdr Bko statsanslag."
Häfte 38,
1856
JÄRNVÄGEN
Årsberättelse 1855
Förslaget till järnvägens nya sträckning söder
om Mälaren i stället för norr är en besvikelse och
man bildar en kommitté för att kunna påverka
utvecklingen i positiv anda
Häfte 39,
1858
DARLKARLSBACKEN
Protokoll 1856
Bro och Håbo häraders Hushållsnämnd 6 dec 1856
Dalkarlsbacken har under året fullbordats och av
vederbörande myndighet godkänd.
Årsberättelse 1856
Utförlig beskrivning av järnvägsfrågan, med bl a
diskussion om banans dragning väster eller öster om
Sigtunafjärden.
Med Ericsons förslag dras norra stambanan öster om
Sigtunafjärden och västra stambanan söder om
Mälaren.
Häfte 40
Inget om kommunikationer i vårt område.
Häfte 41
Häfte 42
|