Rösaring - i ny
belysning
- (1997-04-22)
(roslkraf.htm - 97-05-31)
UKF:s Startsida
Ämnesområden
Rapporter
Till officiell engelskspråkig
rapport
Rapport från föredragen om
Rösaring 97-04-22
Intresset för Curt Roslunds och John Krafts föredrag om
Rösaring
var stort. Över hundra personer kom. Mälarposten rapporterade
både före och efter föredraget. DN sände fotograf
till Rösaring och två journalister bearbetade ämnet och
dagen efteråt kom en bra artikel i DN. Artikeln "Himlen styrde
vägvalet"
hänvisade till DN:s Internetsida, där artikeln ännu 25
maj
ligger kvar under avdelningen Reportage. För mera läsning
hänvisades
till UKF:s Internetsidor, vilket gjorde att vi fick något
hundratal
besökare.
Curt Roslund:
Curt Roslund, astronom vid Göteborgs universitet, framhöll
att deras projekt är tvärvetenskapligt och att sällan
så
många verksamhetsområden strålar samman som i detta
projekt.
Förutom astronomin är arkeologin representerad av Emilia
Pasztor,
Ungern, arkitekturen av australiensiskan Heather Robertson och
religionshistorien
av Britt-Mari Näsström, Lunds universitet. (Här
redogörs
inte för de detaljer i vägens konstruktion som framkommit vid
de arkeologiska undersökningarna 1981-82. Utförlig
beskrivning
finns i Arkeologi i Sverige, RAÄ 1984)
För ca 2,5 år sedan blev Roslund bekant med
Rösaring
genom Heather Robertson. Som arkitekt hade hon uppmärksammat det
ljus-
och skuggspel som uppkommer när solen passerar den smala
processionsgatan
genom skogen. Skuggspelet framträder särskilt på
vintern
när solen bara står 7 grader över horisonten.
Astronomiskt samband
Vägens sträckning avviker något från exakt
nordsydlig
riktning. Man hade lätt kunnat göra vägen några
hundra
meter längre om man riktat den några grader ytterligare mot
öster. Man antager därför att astronomiska synpunkter
styrt
avvikelsen till ca 4 grader. Med vetskap om att människor i
forntiden
kunde besitta en högt utvecklad astronomisk kunskap bör vi
nog
inte hänföra avvikelsen till bristande förmåga
till
exakthet. Antingen hade man inget behov av den absolut riktiga
nordriktningen
eller också har avvikelsen varit avsiktlig. Motivet till
avvikelsen
återkommer Roslund till när han för in regnbågen
i sammanhanget. De fyra gradernas avvikelse medför att solen
passerar
kullen 12.18 lokal soltid. Denna tidpunkt stämmer naturligtvis
inte
helt med den gemensamma borgerliga tid som vi har för hela
vårt
land.
Processioner - processionsvägar
En intressant iakttagelse är också att forskarlaget
framhåller
vägens användning vid regelbundet återkommande
tillfällen;
man ser den inte som en begravningsväg använd bara vid
några
enstaka tillfällen. Den förmenta byggnaden i norra änden
av vägen vill man se som en förvaringsplats för
exempelvis
ceremoniernas vagnar och slädar. Detta i
överensstämmelse
med fynden från den berömda graven i Oseberg i Norge,
där
man funnit såväl processionsvagn (statusvagn), rikt
dekorerad
släde och en bildvävnad på vilken man dragdjur och
vagnar
med bildstoder eller levande människor. Under alla
förhållanden
har vägen inte ingått i något slags transportsystem.
Den
är en isolerad företeelse uppe på högsta
höjden
inom ett stort område. Eftersom man inte byggde hela vägar
under
forntiden utan bara förbättrade framkomligheten på
vissa
ställen torde processionsvägen vid Rösaring vara den
äldst
kända väganläggningen i vårt land. Man känner
till en processionsväg från keltiskt tid i södra
Frankrike
och man menar att det också funnits en procssionsväg i
anslutning
till Stonehenge i England, men den tydligast bevarade har vi vid
Rösaring.
Månen
En annan forntida vagn som ofta framhålls i samband med
Rösaring
är solvagnen från Trundholm i Danmark. Den cirkelrunda
skivan
som dominerar fyndet är på ena sidan förgylld (=
solen?)
och på andra sidan försilvrad (= månen?) Därmed
kommer
vi in på månens roll i sammanhanget. Med 18,61 års
intervall
befinner sig fullmånen rakt i söder endast 1 gr över
horisonten,
vilket betyder att månen ses ligga på krönet av den
platta
jordkullen, när man befinner sig på processionsvägen.
Vi
skall betänka att Rösaring är den högst
belägna
platsen i området, varför horisonten ligger lägre.
Kullen
är placerad invid södra änden av åsen som sluttar
brant neråt. Idag är det ett fåtal träd som
skymmer
horisonten, men om man tar bort dem har man i huvudsak fri sikt
från
öster till väster. Nästa gång månen kommer i
sådan position är om 7-8 år. Då kan vi praktiskt
se om teorin är rätt. Under flera år kommer månen
att passera lågt vid horisonten, men vid Rösaring är
det
ju fullmånen som räknas och den skall finnas i linje med
processionsvägen.
Tilläggas kan att exempelvis den romerske
författaren Tacitus
påpekar att nordborna hade en speciell förkärlek
för
månen. Det kan naturligtvis ha sin grund i att månen
befinner
sig mera i ögonhöjd på våra breddgrader; man
behöver
inte vända huvudet uppåt för att se den. Om
månens
roll i forntida mytologi kan man spekulera. Den förknippas ofta
med
döden. Men också med pånyttfödelse. Månen
återkommer
ny på tredje dagen; denna företeelse ser vi även i
andra
sammanhang, exempelvis hur Kristus återuppstod på tredje
dagen.
Stonehenge
De fenomen som forskarlaget iakttagit vid Rösaring har bidragit
till nya synpunkter på det mest kända av alla
arkeo-astronomiska
objekt, nämligen Stonehenge. Hittills har man sett det som ett
slags
solobservatorium. Emilia Pásztor tar upp Rösaring i en
kommande
doktorsavhandling om bl a Stonehenge, som hon menar skall uppfattas
mera
som ett soltempel än solobservatorium. I stället för att
iakttaga solens uppgång från Stonehenge skall man betrakta
fornminnet från Stonehenge Avenue, en 520 m lång
processionsväg.
För närvarande är man vid Chalmers tekniska
högskola
sysselsatt med att räkna ut vad som händer beträffande
samspelet
mellan ljus och skugga när solen går upp vid Stonehenge. Om
hennes teori är riktig skulle man kunna förklara varför
Stonehenge är byggt som det är. Det gör inte den
astronomiska
teorin. Dessa tankegånger tillämpar hon också på
andra arkeoastronomiskt intressanta objekt. Hittills har det mest varit
astronomer som uttalat sig i sådana frågor och för dem
är det naturligt att titta utåt mot himmelsobjekten.
Här
kommer nu en arkeolog med ett nytt synsätt.
Regnbågen
Regnbågen spelade en betydelsefull roll i nordisk mytologi. Den
var förbindelsen mellan jord och himmel. När solen går
ned i nordväst vid midsommar kommer en eventuell regnbåge
att
ha sitt högra ben rakt över den platta jordkullen om man
befinner
sig på processionsvägen. Detta är en ny
frågeställning,
inte utan intresse. Tänk er guden Heimdal sittande på
kullen,
vaktande gudarnas boning Asgård. Inte vem som helst blev
insläppt
av denne forntidens Sankte Per. Vägens avvikelse från den
exakt
nord-sydliga riktningen kan ha en förklaring här. Roslund
framhåller
dock att det kan vara en ren tillfällighet att avvikelsen
sammanfaller
med de astronomiska beräkningarna.
Det finns också en annan intressant iakttagelse i
samband med
vägens riktning. Den har en nära överensstämmelse
med
riktningen mot Gamla Uppsala. Att forntida platser ligger efter vissa
raka
linjer är en känd sak.
Vintergatan och stjärnhimlen
Roslund framhöll ytterligare astronomiska synpunkter,
nämligen
att Vintergatan kl 22 vid jultid står rakt över
Rösaring
och att Orion under de följande två timmarna går
över
Rösaring. Vintergatans roll i den nordiska mytologin framgår
knappast av dess svenska namn. I andra kulturer kallas den
"mjölkvägen"
och syftar på modersmjölken, den livgivande grunden för
människor och djur. Det handlar således om
fruktbarhetsdyrkan,
som ju är så intimt förknippad med Rösaring. I
många
forntida kulturer är kon symbol för fruktbarhetsgudarna. Kor
inte bara dias på avbildningar, där ser man dem också
som dragdjur.
Det nordiska namnet på Orion var Friggs
spinnrock; och Frigg var som bekant Odens maka.
Roslund nämner också att den starkt
lysande stjärnan Sirius för 1000 år sedan låg
så
lågt att man såg den strax över högen, när
man
stod på processionsvägen.
Curt Roslund besvarade många frågor vid den
efterföljande
frågestunden, varav många behandlas i den 6-sidiga
engelskspråkiga
uppsatsen, som finns publicerad på våra Internetsidor. Om
du
inte själv har möjlighet att ta del av den via Internet, kan
du beställa den för en kostnad av 20:- inkl. porto. Sätt
in summan på vårt postgiro.
John Kraft:
John Kraft presenterade Rösaring som en alldeles oerhörd
plats för den som är intresserad av labyrinter. Det finns nog
ingen plats som är så magnifik som Rösaring, där
det
ligger på drygt 60 m nivå med labyrinten, rösena,
platåhögen
och processionsvägen.
Labyrinten är äldre än processionsvägen
Labyrinten är sannolikt mycket äldre än
processionsvägen.
Vi vet inte när de äldsta labyrinterna anlades i vårt
land,
troligen kring Kristi födelse eller tidigare. Det är
tänkbart
att de går tillbaka till bronsålder eller äldre
järnålder.
Mönstret är känt sedan bronsåldern enligt
avbildningar
i Medelhavsområdet. Där ändrade labyrinterna
karaktär
under romarnas tid och deras kultiska innebörd försvann. Men
innan dess måste idén ha vandrat norrut och den levde
sedan
kvar hos germanerna. Idag har Sverige de flesta labyrinterna, ca
300.
Hur labyrinterna använts är inte helt klart. Man
menar att
de haft att göra med kult av något slag;
företrädesvis
talar man om fruktbarhetskult under våren. Vi vet att labyrinten
vid Rösaring användes av ungdomen på 1700-talet
för
dans och lekar. Sägner berättar att en flicka varit placerad
i mitten och att en eller flera karlar skulle försöka
hämta
ut henne. Förmodligen är det en sentida återklang av en
urgammal fruktbarhetsmyt, känd över hela världen, enligt
vilken det gällde att befria jordgudinnan ur hennes fängelse
(vintern som fjättrat henne). Det hela hade en sexuell laddning,
där
prästen eller konungen spelade himmelsgudens roll.
De äldsta labyrinterna i Mälarområdet ligger
på
rullstensåsarna: Badelundaåsen med en lika stor labyrint
som
vid Rösaring, Enköpingsåsen (förstörd),
Uppsalaåsen
(Rösaring) Stockholmsåsen (förstörd kring
sekelskiftet).
De flesta labyrinterna i Norden är av betydligt yngre datum och
har
använts på annat sätt.
Centralplatser för kulten
Efter tjugo års forskande kring labyrinter har John Kraft tyckt
sig se dem som en kultisk centralplats i ett samhälle av
något
slag, och han har då frågat sig om detta kunde verifieras
på
annat sätt än genom labyrinter. Han tycker sig ha hittat
svaret
vid studiet av ortnamn med gudaanknytning (teofora ortnamn), och
då
blir mönstret om möjligt ännu tydligare.
Vid fruktbarhetskulten framträder en manlig och en
kvinnlig gudom
tydligt. I en kommande publikation presenterar han en systematisk
genomgång
av teofora ortnamn i ett flertal landskap. När han kommer till
Mälardalen
finner han att det bör ha funnits fyra s.k. kultförbund - ett
arbetsnamn för en "samhällsbildning" med en labyrint i
centrum.
Vid medeltidens början känner vi namnen på tre s.k.
folkland:
Attundaland, Tiundaland och Fjärdhundraland. Men det finns enligt
de rön Kraft kommit fram till fyra huvudorter. Det fjärde
skulle
vara kring Rösaring - Husby - Härnevi -Ullevi.
Härnevi - Ullevi. Härn -
Ull
Gudapearet det handlar om hos är gudinnan Härn och guden
Ull. Orterna Härnevi och Ullevi i Upplands-Bro brukar
framhållas
som typexempel på ett sådant parförhållande.
Oden,
Tor och Frö (Frey) är en yngre generation gudar, som vi
känner
igen från vikingatiden och närmast dessförinnan.
Norges forntida historia hittar man i gamla sägner; det
som sägs
om Sverige i dem är närmast parentetiska kommentarer. John
Kraft
finner att den metod han använder i sin analys stämmer
väl
in på Norge, där fjordlandskapets natur gjort att
samhällsbildningarna
behållit samma geografiska utsträckning genom tiderna.
Snorre
Sturlassons uppgifter överensstämmer med kända ortnamn;
ett av flera bevis för John Krafts teori. Det är bara att
hoppas
att John Kraft snart får möjlighet att publicera sina
intressanta
teorier.
Fler processionsvägar
Mot bakgrunden av det sagda borde det finnas fler
processionsvägar.
Kanske man kommer att hitta sådana nu när man vet att det
finns
en vid Rösaring; man har ju fram till 1980-talet inte letat efter
något dylikt; eller är Rösaring helt unik, undrar John
Kraft? (Rösaring har faktiskt varit föremål för
professionell
observation sedan 1600-talet utan att vägen upptäckts,
så
visst är det ursäktligt om man ännu inte hittat fler;
min
anmärkning).
Vid den livliga frågestunden efteråt undrades
över
mycket, som jag inte tar upp här. Många frågor
diskuteras
i hembygdsboken Det hände i Upplands-Bro, 1984. Nytillkomna
problemställningar
har du kunnat läsa om i tidigare nummer av vår
medlemsinformation.
Det senaste om Rösaring finns på våra sidor på
Internet,
ganska rikligt försedda med färgbilder.
Åter till Första sidan
Ämnesområden
Rapporter
Upp
Rösaring - ett
arkeologiskt
forskningsprojekt
Länsmuseets forskningsprojekt kring Rösaring
fortsätter
denna sommar. Under våren har karteringen av gravfälten
öster
om Stora Ekeby gård fortsatt med Rolf Rydén från
Riksantikvarieämbetet
som ledare. Hans medhjälpare är amatörarkeologerna i
Stockholms
län. Även det vackra gravområdet nedanför Leran,
söder
om Stora Ekeby gård karteras under våren och sommaren.
Längre
fram i sommar planeras en omfattande fosfatkartering för att med
dess
hjälp kunna bestämma gränserna för den forntida och
medeltida bebyggelsen. Även sökning med metalldetektor
är
planerad. Resultaten av dessa undersökningar kommer att
bestämma
omfattningen av en kommande arkeologisk provgrävning på
platsen
för den förmodade bytomten.
Åter till Första sidan
Ämnesområden
Rapporter
Upp
|