Hedendomens spår i
Uppländska ortnamn /religion/Hellberg_1985.htm UKF:s startsida Lokalhistoria - forskning och källskrifter (under revidering) Ämnesområden Hedendomens spår
i uppländska ortnamn
Lars Hellberg. Offentlig föreläsning Uppsala universitet 5 dec 1985 Ortnamnssällskapets 50-årsjubileum Anteckningar 1991-06-16 Börje Sandén Pärm g13:8 fil Hellberg.doc (.ws) testfil6.dbf Kultiska ortnamn saknas på utställningen Vid utställningen "Myter" på Historiska museet 1983 nämns aldrig att det finns ortnamn med anknytning till gudanamn. Första avhandlingen i ämnet 1878 Magnus Fredrik Lundgren: Språkliga intyg om hednisk gudatro i Sverige Magnus Olsen: Hedniske kultminder i norske stedsnavne, 1911 Magnus Olsen: Haernevi - en gammel svensk och norsk gudinne, 1908: p14:8 - Hildebrand har först uppmärksammat namnet Hernevi. Sv Medeltid III ej nämnt av Lundgren! - Karlsson, 1905, "möjligen mytologisk betydelse" - koppling sker till Ullevi ego: Hellberg nämner inte Magnus Olsens skrift om Härnevi. Oskar Lundberg och Elias Wessén kallas "elever till Olsen" Se samlingsverket: Nordisk Kultur 8bd 26, 1942) - Oskar Lundberg Sedan dess har mycket lite skrivits om svenska kultnamn. Jöran Sahlgren kritiserade hårt Olsen och Wessén, senast 1950 i "Hednisk gudalära och nordiska ortnamn" "den högt ansedde och inflytelserike lärofaderns attityd fick långtgående och knappast önskvärda konsekvenser" Utställningen "Myter" "demonstrerade nästan brutalt den helt otillständiga situation, vari svenska kultnamnsforskning sedan länge befinner sig i" Symposium "ORTNAMN OCH SAMHÄLLE, Helsingfors 1975 Hellbergs 1985 pågående arbete heter: "Ortnamnen och den forntida sveastaten" SÖK!!! Utgivet! OBS: Hellberg konstaterar: - Vissa kultnamn är intima samband med forntida centralorter - Sveastaten är bygd på religiöst fundament - fasta grunden är en urgammal fruktbarhetskult - ortnamnen bekräftar på åskådligt sätt fragmentariska utsagor om ett sakralt kungadöme i det äldsta sveariket - Teofora sammansättningar 4 Härnevi (Ärnevi) i Uppland 1 Ärentuna Närlunda: gudinnan Njärds lund Nälsta: gudinnan Njärds stav Frösta: guden Frös stav (Oknön, Aspö/Bond-Arnö) Ullstämma: by i Litslena, stämma: till viss tid utsatt möte. Ullbro Enköping Ullunda Enköping, närmsta granne till Ullbro Ulltuna - Ulleråker var tingsplats ännu på 1300-talet Torstuna - Torsåker, Torsåkers hundare Enåker Åker: senare Österåker, Västeråker Njärd - Njord: jfr fjärd - fjord -vi även vidher/ved = skog. Tiveden, Hålaveden Rösavi = risawij: skog där man hämta ris/ved Frövi i Balingsta: ej äkta: frödavi Vi Övergran Viby efter vik: Wibu, Wicbu, wigbui Vilund vi ä här adjektiv: 'den heliga lunden' (Odenslunda) vi: i 'Weinacht' Teofora TUNA-namn: 8 st Frötuna, 3 Ulltuna, 2 Närtuna, Njärd Torstuna Ärentuna: Härn Lund - obs sidan 57 saknas När man ser på totala svenska namnmaterialet: "att forntida distriktens sannolika centralorter anmärkningsvärt ofta i sin omedelbara närhet har bebyggelser (terränglokaler) som heter Lund" Hov - med tanke på Snorres ord om Odens hov vid Signhildsberg 7 Hov i Uppland 34 i hela landet, varav 11 i Norrland En enda sannolik sammansättning: Ullarof: numera Ullared på Kålland. Numera anser man att 'hov' betecknar 'hallbyggnad' för festliga sammanhang: - jfr Signhildsberg, Odens hov Helgö 3 st i Uppland - Enhelga i Villberga, tingsplats under medeltiden. Estuna - asarnas/esernas tuna! - vid Estuna finns inge ås, som annars brukar förklara ordet äs. Gudby - offerprästens gård Bolstad obs det förmenta Öster- och Västerbolstad vid Stora Ekeby - även det "hednisk prästgård" - "skulle mycket väl ha kunnat ange avsöndrade ämbetsbostäder för hedniska präster, nära anslutna till kultorter" Häljebolstad ego: Helgesta - den heliga bostaden: avsöndrat boställe för en präst - 'Helge' har av flera forskare ansetts vara en ursprunglig prästtitel Antalet kultnamn i Uppland - minst ett hundratal -större än i Södermanland, Östergörland - kultplatsernas namn försvann i regel vid övergången till kristendomen, men har traderats till vår tid på grund av sekundära funktioner, mestadels som beteckningar på bebyggelser eller bygder. Hellberg sammanfattar sid 66 - i princip tillförlitliga - vilka gudar - både större och mindre områden = medeltidens administrativa områden - olika nivåer i det forntida samhällets organisation Typiskt är fruktbarhetskulten - oftast i par Ull, Tor, Frö - Njärd, Härn, Fröja 1. Ullevi - Härnevi (Bro socken) 2. Torslunda - Härnevi (Enköpingsområdet) Hellberg hänvisar till Magnus Olsen och Oskar Lundberg "Den skarpa kritik som Sahlgren riktat mot studiet av kultnamns-paren har visat sig vara i stort sett obefogad, delvis felaktig. Åtskilliga nya fall har dessutom kunnat fogas till de tidigare framdragna" Kultnamnsparens verkliga innebörd anses definitivt klarlagd och är förknippad med en forntida politisk organisation. 1, "Det står sålunda numera utom allt tvivel att kultnamnen överlag ansluter sig till huvudorter i forntida distrikt av administrativ karaktär" 2. "och att de företräder en kult som tjänat politiska intressen" 3. "Kultnamnen bekräftar i själva verket ... traditionens vittnesbörd om att den forntida sveastaten hade en religiös grundval". Jöran Sahlgrens ord 1930 i "Vad våra ortnamn berätta" är inga överord: "Ortnamnen äro samtida historiska dokument. När de svenska ort-namnen blivit fullständigt upptecknade och förklarade, då skall vår historia börja 1000 år tidigare än nu"
|