Namnet Bro - i
förnyad belysning
Inte
bara ett lokalt vägbygge
- dags att se det i ett större sammanhang /lokalhistoria/Bro-namnet.htm UKF:s Startsida
U 617. Assurs sten - vid vägen nära Bro kyrka Ur hemsidans runstens-site "Ginnlög, Holmgers dotter, syster till Sygröd och till Göt, hon lät göra denna bro och resa denna sten efter Assur, sin man, son till Håkon jarl. Han var landvärnare mot vikingar med Geter. Gud hjälpe nu hans ande och själ."
Dybecks reseberättelse 1865: "Den märkvärdiga Runstenen i Kyrkans södra vägg utantill borde frigöras och resas. Men som han saknar tillräckligt fotstycke, blir det nog svårt" Följande år restes den, väl synlig intill
vägen, strax norr om kyrkan. Namnet Bro - i
förnyad belysning
Inte
bara ett lokalt vägbygge Assurstenen står vid en gammal väg som ledde till kyrkan från vägkorset vid Skällsta (Gamla E 18). Vägen finns på det tidiga 1700-talets karta. Man kan följa vägsträckningen några Stenarna i strandbrinkarna har rasat ner i vattnet så att du kan använda dem som vadstenar över vattenströmmen. Stenarna på bottnen kan i själva verket ha lagts dit redan när man började använda platsen som vadställe. Ordet "bro" som används på Assurstenen är det fornnordiska ordet för anlagd väg. I den betydelsen lever det kvar i ordet "brostenar", som är ett ord för det vi numera vanligen kallar väghållningsstenar, dvs resta stenar längs gamla landsvägar som visar vilken markägare som hade underhållskyldighet för ett visst vägstycke. Ordet 'bro' således använt i betydelsen anlagd väg. Vi har många "brostenar" mellan Bro och Kungsängen. En person uppvuxen i Estland, där det gamla svenska språkbruket levat kvar, har berättat att på våren var man tvungen att gå ut och "broa" vägarna, dvs reparera dem efter vinterns tjälskador. Den bro som är omtalad på stenen kan således i själv verket vara förbättrade vägbankar som lett fram till vadstället. ![]() Foto. Bro hembygdsförening, Roland Schade. Börje Sandén
2008. Förhoppningsvis kommer hela Bro-ån att bli parkmark
och en gångbro vid sidan av
övergångsstället rekommenderas. Platsen har ju
del i ursprunget till namnet Bro och bör lyftas fram såsom
en
bärare av samhällets själ. Bro
Hundare
Börje Sandén
2013; 2016;Sedan några år finns det en gång- och cykelväg från stationen till Bro kyrka. Kyrkor byggdes som bekant "mitt i byn". En historik över ärkestiftet från 1990-talet förtäljer att de flesta kyrkorna byggdes av bondemenigheterna på den vanliga samlingsplatsen i en bygd, ofta benämnd som "häradsplatsen". Namnet Bro finns i de äldsta beskrivningarna av vår bygd i det som blivit kallat Bro Hundare, vilket är en äldre benämning på Bro Härad. Begreppet uppstod när en bygd kunde ställa upp med hundra "värnpliktiga" försvarare. Runstenen bidrar verkligen med historia när den säger att Assur var "landvärnare mot vikingar", dvs. ledare för dessa försvarare av bygden. Det lär finnas bara en runsten till i landet, som använder ordet 'vikingar'. Före den medeltida indelningen i härader användes således begreppet Bro hundare. I det ingick dagens Bro härad med sina socknar Bro, Låssa, Näs (Kungsängen) och Ryd (Västra Ryd). Hundaret omfattade emellertid även de stora öarna söder om Bro-Låssa, dvs Dävensö, Svartsjölandet, norra delen av Ekerö (Munsö) samt Lovö. Dessa öar låg då ute i havet eftersom landhöjningen ännu inte skapat insjön Mälaren. Det skedde inte förrän i mitten av 1200-talet. Bro låg verkligen centralt i landet med Birka, Sigtuna och Uppsala som närmsta större grannar. Det återupptäckta Fornsigtuna ligger i kommunen några km väster om Sigtuna. Hundaret fick senare så många innevånare att det delades i två tingslag. Fastlandsdelen kom under en övergångstid att heta 'Bro halva hundare' och öarna ute i havet blev 'Färingö Tingslag', men de hade gemensam "häradsplats /samlingsplats" vid Bro kyrka. Det finns ytterligare en intressant synpunkt i samband med begreppet "hundare". De hundra försvararna skulle - principiellt - bemanna 4 fartyg med 2 x 12 roddare i varje båt plus rorsman som betitlades "fjärdingsman". Det namnet fanns kvar ända in i vår tid som benämning på lagens yttersta hand gentemot befolkningen. Innan namnet Uppland skapades i samband med Upplandslagens tillkomst år 1296 fanns här tre folkland: Tiundaland, Attundaland, Fjädrundaland med tio, åtta resp. fyra hundare. ![]() Bro Hundare Kartan ursprungligen från Atlas över det medeltida Sverige 1967 Publicerad av Historiska Media i boken Det medeltida Uppland. Johan Anund & Linda Qviström ..................................................
"Skeppsbro"
Det finns andra språkliga
värderingar av gamla ord att
fundera över när det
gäller innebörden av själva ordet 'bro'. Först ett
förtydligande: Nuvarande seriös forskning - om
de under 1900-talet
påstådda felaktiga väderstrecken i
isländska texter - har tagit
avstånd från doktrinen att väderstrecken måste
ändras
för att stämma med verkligheten. Man visar detta genom att
inte längre nämna historien om Olav Haraldson i samband med
Stockholms historia. Med hänvisning till sagan hade man på
1600-talet av naturliga skäl förlagt händelsen
kring Haraldsons flykt ut
på havet till Stockholm, eftersom havet då började
där. Nu till betydelsen
av ordet "bro". Ordet finns bl.a. i begreppet
'förstugu-bro' (farstubro), dvs. yttertrappan till en
byggnad. Ordlistor
över gamla ord säger att 'brygga' är en variant av ordet
'bro'. Använder vi den betydelsen i ordet får vårt
Bro ytterligare en
intressant betydelse. Begreppet "överbrygga" innebär att man
bildlikt slår en
bro mellan olika uppfattningar. En utförligare artikel försedd med ett antal kartor 'bro'
= anlagd väg
Eftersom ordet Bro i sin ursprungliga
betydelse
är
"anlagd väg" ger ovanstående resonemang anledning till
ytterligare
spekulationer kring det faktum, att en hel befolkningsregion, Bro
hundare/härad, tycks ha fått namn
efter en
anlagd väg. Vägen måste ha haft stor betydelse
eftersom
den har skapat begreppet
Bro hundare. Varför
anlades en väg
i Bro på 1000-talet? I hela Svitjod faller vart rinnande vatten ut i Lagen (ordet skall ses som släkt med lagun, strandsjö, i en annan text heter den Skarven, samma namn som i vår tid) och från denna går ut till havet allenast en mynning, som är så smal, att mången å är bredare. Då det regnar mycket och töar, faller vattnet så häftigt, att det är fors i Stocksund (dagens Stäksund) och Lagen stiger så mycket upp på landen att det är stor översvämning. (enligt en äldre text är Lagen samma vatten som Skarven, dvs. fjärden norr om Stäksund tillika infartsväg till Svitjod) Den ovanstående tusenåriga beskrivning av vårfloden gäller fortfarande. En fackmannamässig uppmätning av vatten-nivåer ovanför och nedanför Stäket gjordes år 1839 av den blivande chefen för det som blev föregångaren till "Väg och Vatten". Han fann en nivåskillnad på 1,2 meter Den första ångbåten med propeller orkade inte forcera strömmen vid Stäket förrän den efter 4 dygn avtagit något. I mars 1780 var det så starkt strömdrag och isgång att färjan slets loss och drev ända bort till "Carlhäll" enligt en notis i Inrikes Tidningar. En forskare vid SGU - Sveriges Geologiska Undersökning - har vid föredrag i Bro förklarat att starkt strömdrag uppstår varje vår vid Stäket, eftersom sundet är enda utloppet vid regn och vårflod från en stor del av Uppland. Att Vallentunasjön avvattnas via Stäket tänker man inte på. År 2014 var strömdraget så starkt att en mindre segelbåt, som förankrats vid ett träd intill gamla landsvägsbron, vräkts omkull och låg med masten under vattnet. Vattenståndets nivå låg någon decimeter under marinans bryggor norr om gamla landsvägbron och det var stark ström i sundet. När vi en gång arrangerade en ångbåtstur med historia längs kommunens långa strand från Kalmarsand i väster vid Bålsta till Håtuna i öster vid Uppsalaleden, var det inte självklart att vi skulle kunna släppa av deltagarna vid de väntande bussarna vid Stäket. Vi måste ha en reservplats i Järfälla för den händelse att strömmen i Stäketsundet var alltför stark. Dagen för färden hade vårfloden upphört så att den välfyllda ångbåten Mariefred kunde lägga till vid Stäket. De geologiska
omständigheterna har inte ändrats på
grund av landhöjning. Både land och vatten höjs
lika mycket, för närvarande med ca 4 mm varje år. Detta
skapar i
fortsättningen allt högre forsfall i Norrström. Dagens
Mälaren ligger nu 0,7 m ovanför havsnivån enligt
aktuella kartor. På min barndoms kartor var det 0,3 m. Ovanstående
försök till beskrivning av de geologiska fenomenen längs
vår kommun ställs här i relation till
det faktum att kommunen var Svitjods sydligaste fastland enligt den
isländska texten som berättar om norska kungen Olav som i
början av 1000-talet for plundrande fram längs kommunens
östra strand , vilket kan
förklara behovet av en landväg för att slippa de
årliga besvärligheterna vid Stäket. Här bör tilläggas att Bro-ån aldrig haft någon storslagen brokonstruktion som skulle motsvara den monumentalitet som i runverket tillskrivs Assurstenen, där det talas om ett av Mälardalens två ståligaste runmonument. Bro-ån har nämligen aldrig avvattnat någon sjö, endast träskmarkerna vid nuvarande Finska kärret norr om motorvägen. Under en kortare vårflod har det varit tillräckligt med av stenar förstärkt botten i ån. Den praktfulla Assurs sten har således inte berättat om en mindre bro vid Bro-ån, den berättar om en lång anlagd färdväg. Svar på frågan i föregående rubrikEn landväg - ridväg - från kusten till centralbygderna kring Gamla Uppsala bör ha varit en angelägenhet under vikingatid och tidig medeltid. Obs. Det har vid denna tid aldrig varit tal om körvägar med vagnar. _ Handelsfartyg behövde vattenleden för att kunna frakta sina varor så långt som möjligt in i Svitjod. _ Resenärer med privat ärende och framförallt utländska dignitärer behövde en snabbare väg för att ta sig till Svitjods kärnområden kring Fornsigtuna, Sigtuna, Uppsala, Valgärde och Vendel. Nuvarande Brogårds brygga.var dåtidens "skeppsbro", dit man kunde segla under årets isfria tid. Vi måste hålla i minnet att Bros brygga låg vid havet och att strömförhållandena vid Stäket inte bara gjorde det svårt att forcera strömmen, det var svårt att ens lägga till vid en brygga där. Den presenterade synen på fartygstrafiken i Mälaren och en Skeppsbro vid Brogård har jag inte funnit beskriven i litteraturen. Jag misstänker att det kan vara hembygdsforskarens privilegium att berika rikshistorien med lokalt erfaren kunskap om vattenföringen vid kommunens stränder. Nuvarande bryggan vid Fiskartorpet ägs inte av Bro Hof även om man ännu en tid måste ta sig dit över golfbanans mark. Enligt presenterade utbyggnadsplaner kommer en bil- (och buss?) väg att gå dit mellan Rättarboda och Bro Hof. I den här artikeln har ordet Svitjod - den gamla benämningen på vårt land, nämnts flera gånger. Även historieskrivningen kring detta namn har fått en ny dimension, när nu de månghundra-åriga idéerna om de felaktiga väderstrecken i de isländska sagorna förhoppningsvis är ur världen. Den spekulativa presentationen här ovan kommer under våren 2016 att diskuteras och motiveras i Forskningsinstitutets Nyhetsbrev och på hemsidan. Klicka på: En utförligare artikel försedd med ett antal kartor '****************************************************************
Sjölederna mot Svitjods
centrala delar före Mälarens tillkomst
Här följer ett utförligare försök till förklaring av de många märkliga turerna kring väderstreck och segelleder som förbryllat både forskare och de för saken intresserade läsarna alltsedan Olof Rudbeck i mitten av 1600 fick Olav Haraldson berättelser i sin hand och tolkade dess innehåll ovetande om den svenska landhöjningen. Här är det nu hög tid att utreda vilken väg handelsfartygen använde mellan de många öarna i den stora skärgården innan insjön Mälaren blev en realitet i mitten av 1200-talet. Infarten till den stora havsviken låg vid Södertälje. Den är omvittnad i både isländsk och latinsk tex, bägge från början av 1000-talet. Den isländska texten som är aktuell i detta sammanhang handlar, som tidigare sagts om den norska vikingakungen Olof Haraldson. Han besökte vår bygd för att med våld lösa vissa familjetvister med den svenska kungen Olof Skötkonung. Berättelsen börjar när han passerat Telge och det förstörda Birka och fortsatt norrut tills han befann sig i höjd med de stora öarna inne i Bro hundare, som redogjorts för tidigare i denna artikel. Den ursprungliga färdvägen mot Uppsala gick norrut via Draget. Olof valde att vid Dävensö använda den väg som beskrivs i originaltexten. Han seglade "österut framför Svitjod", således genom sundet mellan Dävensö och de två långa öarna Svartsjölandet = Färingö, och Munsö. Den långdragna tvistefrågan om hur väderstrecken skall tolkas i Norden År 1928 fastslog en mycket inflytelserik svensk historiker - tillika medeltidskännare av hög rang - att väderstrecken i isländska texter ovillkorligen måste vridas ca 45 grader för att stämma med verkligheten. Detta vridande har sedan ökats till 90 grader av vissa efterföljare ännu på 1980-talet. Sedan slutet av 1980-talet nämns inte längre den gamla felaktiga uppfattningen av seriösa historiker. Den är dock inte helt skjuten i sank. Så sent som 2013 fick nämligen Ortnamnssällskapets medlemmar i själva ortnamnsarkivet lyssna på ett föredrag om Stockholms namnsättning. Enligt föredragshållaren var det i Stockholm som kung Olav tog sig ut på havet. Det som har påståtts i 400 år rubbar man inte på så lätt. Vad säger egentligen orden i den isländska texten? Så här står det i tolkning från 1860-talet: "Konung Olof höll sedan österut framför Svitjod". Den vanliga tolkningen är: "Kung Olav styrde då vidare längs Svitjods östkust". (Stockholms historia i 2 band 1981). Att färdas
norrut längs Sveriges östkust tills man kommer till Svitjod
kan ju inte vara fel om vi tittar på en karta, så
avvikelsen från originaltexten borde kunna accepteras. Samtidigt
ansåg vissa forskare att man ända in på 1980-talet
fick ändra på väderstrecken i isländska och
latinska texter. Detta var forskningens
ståndpunkt ända in på slutet av 1980-talet har jag
fått
veta av den aktuella forskaren. Dessutom kan det ha blivit fel
vid uppteckningen av den muntligt
traderade texten. Därför borde man kunna acceptera
ändringen gentemot originalet tycks man mena. Vi kan emellertid
konstatera att
ursprungstexten fullt ut stämmer med
verkligheten som den såg ut för lite över tusen
år sedan. "Konung Olof höll sedan österut framför
Svitjod". Så lyder originaltexten enligt den äldre
generationens
forskare, som har läst den transkriberade tolkningen bokstav
för bokstav. Där borde det inte finnas plats för
något
tyckande. Berättelsen börjar när Olav viker av
från den traditionella färdväg som gick mot Uppsala via
nuvarande Södertälje och vidare norrut via Draget. Vid detta
tillfälle viker han emellertid av mot öster vid sundet mellan
den stora
ön Svartsjölandet och Dävensö: Hela
historien om Olav
Haraldsons seglats i våra farvatten finns
i längre och kortare versioner på hemsidan.
|