Hålvägar
- gamla ridvägar
De
största i Mälardalen
Under sommaren 1988
undersöktes ett tidigare ej uppmärksammat
hålvägssystem nära gränsen mellan Upplands-Bro och
Håbo kommuner. Hålvägarna ligger numera i Håbo
kommun,
men låg före gränsjusteringen för något
tiotal
år sedan i Bro socken. Området återfinns
nordväst
om Lillsjöns norra strand, drygt 1 km norr om Kalmarsands nedlagda
campingplats.
Efter anmälan till
berörda myndigheter studerades
vägsystemet av Leif Gren från Riksantikvarieämbetet
1988-08-31.
Han kunde omedelbart konstatera att vägarna är av
riksintresse.
De jämförs med de hittills största hålvägarna
i Redvägs härad i Västergötland. I mellansverige
finns
inget lika imponerande vägsystem.
I Sveriges Nationalatlas
- delen Kulturminnen och kulturmiljövård - som utkom 1994
placeras Draget som nummer 1 av 133 utvalda Märkliga äldre
vägmiljöer. Även nr 2: Dalkarlsbacken och 3:
Ceremonivägen vid Rösaring finns i Upplands-Bro.
|
|
|
Gamla vägar både i
öster och väster
I Upplands-Bro finns intressant väghistoria vid gränserna
både
i öster och väster. Det har sin grund i främst två
orsaker: markförhållanden och topgrafisk utformning, samt
bygdens
läge längs en viktig landsväg mot Stockholm. Det har
varit
svårt att anlägga vägar i den backiga terräng, som
leder ned mot vattenlederna på bägge sidor om
Upplands-Bro.
Översiktskarta
Historiska
vägar
i öster och väster
I öster, där marken består
av berg och
hård morän, har de olika generationerna anlagda vägar
bevarats i naturen därför att varje ny väg har lagts
på
en ny plats. Nya vägbyggnadsmetoder har nämligen genom
åren
gjort det möjligt att plana ut terrängen så att en av
landets
"elakaste backar"- Dalkarlsbacken -
nu
blivit en helt backfri motorväg.
I väster, där de nyfunna
hålvägarna
finns, är det andra orsaker som gett oss kommunikationshistoria.
Här
har den gamla landsvägen gått genom lösa
sandbemängda
jordarter. På sådana ställen uppkommer med tiden s k
hålvägar.
Ridande, gående och så småningom även i vagn
åkande
resenärer och hästanspända foror har nött på
marken, så att det uppkommit stora diken. Marken är
mestadels
torr och lutningen är inte så stor. I århundraden
behövde
ingen väg anläggas; det var bara att välja en ny
sträckning
strax intill den gamla, när nötningen gått så
långt
att man kommit ned i fuktiga lager.
Två
hålvägssystem
och dragställe för båtar
Det är mycket vanligt att
hålvägar ligger
i grupper bredvid varandra. Här i väster, i trakten av det s
k Draget finns två hålvägssystem. Det äldsta
finns
beskrivet i hembygdsboken. Att det är äldst förklaras av
det faktum att hålvägarna leder till den högsta punkten
på näset; den första hålvägen gick till
vadstället,
som uppkom när landhöjningen någon gång före
vår tidräknings början nått så långt
att sundet snördes av. Sjötrafiken från havet -
"Östersjön/Mälaren"
- mot Uppsalaområdet hade som ett alternativ sträckan
Södertälje
- Birka - Kalmarsand - Uppsala, en nästan rak linje. Namnet Draget
talar om för oss man trots hindret fortsatte med sjötrafiken
i mer än tusen år. Man drog båtarna över det
uppkomna
näset.
Upp
Beskrivning av
det större
hålvägssystemet
Även i det nu funna
hålvägssystemet finns
en mycket gammal hålväg. Det är den djupaste. Den
är
V-formad och nästan 5 m från bottnen upp till den normala
markytan.
V-formen visar att man aldrig åkt med vagn i den. Parallellt med
denna finns ytterligare ett tiotal ganska djupa hålvägar.
Några
av dem har en bredare botten, vilket visar att de använts av
kärror
och vagnar, eller kanske primitiva släpor, ev med ett hjulpar
längst
fram (se bild sidan 000).
Dessa hålvägar har -
möjligen med undantag
för den sydligaste - inte använts sedan en landsväg
anlades
tvärs över dem på 1700-talet. Vägbanken som
då
byggdes är så hög att det inte gått att
bekvämt
komma ned i hålvägarna. Den nyss nämnda sydligaste
vägen
kan emellertid ha använts långt senare. Den ligger vid sidan
av 1700-talsvägen och är ganska bred. Längst ner
fortsätter
den på en liten vägbank över strandsluttningen som
leder
ner mot Lillsjön. Norr om 1700-tals vägen är marken i
det
närmaste plan, men man kan ändå skönja några
grunda hålvägar, som ännu inte mäts in på
kartan.
Karta över
hålvägarna
- se vinjettbilden
Egentligen var det meningen att UKF
under sommaren skulle
göra en noggrann uppmätning av de tidigare kända
hålvägarna.
Kartan över dessa gjordes med måttband och stegning. Ingrid
Ask, medlem i UKF och lantmätare i Upplands-Bro, hade åtagit
sig att med modern mätutrustning göra en karta som
tillfredsställde
professionella krav. När det nya vägsystemet upptäcktes
var det angelägnare att få det uppmätt i stället.
Upp
Kommunikationshistoria
Det drygt 2 km breda näset mellan
Mälarvikarna
Lilla Ullfjärden och Kalmarviken visar upp en hel provkarta
på
kommunikationsvägar koncentrerade till ett litet område.
Möjligheterna
att färdas över näset är i verkligheten än mer
begränsade eftersom det i dalgångens botten finns en
sjö,
Lillsjön, och flera kärr. Dessutom är detta näs den
enda landfasta förbindelsen längs norra Mälarstranden
och
därför har all landtrafik genom tiderna koncentrerats hit.
Närmaste
möjlighet att färdas i väst-östlig riktning finns
först
uppe vid Flottsund söder om Uppsala. Och där finner man helt
följdriktigt nästa hålvägssystem.
Här vid
Draget/Lillsjön har alltså under
lång tid en avsevärd trafik ägt rum. Sedan Stockholm
tillkom
har trafikmängden ständigt ökat. Det är naturligt
att
den lämnat spår efter sig. Vi finner både nu
utnyttjade
vägar och äldre, ända tillbaka till forntiden. Att
området
även har lämningar efter sjötrafiken och
vårdkaskedjan
som skulle varna den innanför liggande bygden skall jag
återkomma
till längre ned.
Hålvägar vid Draget, ca
50 m söder
om ingången till fornborgen.
Fornminne nr 108, Håtuna
socken.
Uppmätt med måttband och
stegning 21-22
juli 1978.
Börje Sandén
Upp
|
De tidigare kända
hålvägarna
vid fornborgen nära Draget
|

|
Tidigare kända färdvägar
I hembygdsboken Det hände i
Upplands-Bro (1984)
har jag förut berättat ganska utförligt om vägar
och
kommunikationer i det här området. En sammanfattning kan nu
vara på plats.
- de allra äldsta
hålvägarna nära fornborgen
vid Lilla Ullfjärden
- 1600-talslandsvägen
med
Hälledagshällarna
invid Kalmarviken
- 1700-talslandsvägen
intill de
senast upptäckta
hålvägarna
- 1800-talslandsvägen
- gamla
E18 - med sin bankutfyllnad
i Mälaren
- 1876 års
järnväg,
anlagd på en bank
tvärs över Lillsjön
- häradsvägen
mellan
Håtuna och Kalmar/Yttergran
- 1900-talets motorväg
över kärrmarkerna
- vårdkaskedjan med
sina
signaleldar
- sjövägen -
då man
drog båtarna över
näset - Draget/dragrännan
Kartorna berättar
Ingen av de nu funna
hålvägarna finns antydd
på 16- och 1700-talskartorna. 1788 och 1807 års kartor
namnger
både "Gamla landsvägen" vid Kalmarsand och "Nya
landsvägen"
uppe i häradsallmänningsskogen intill och tvärs
över
de nu funna vägarna. Hålvägarna är tydligen
oanvända
och uppfattas inte ens som gamla vägar. På en karta
från
1699 finns ett torp Draget placerat i åkerkanten just där
hålvägarna
kommer ut ur skogen. En annan karta från 1696 benämner detta
torp som "ödestorp". På dagens kartor finns
1700-talsvägen
kvar. Den är avstängd för biltrafik men en utmärkt
cykelväg. Den finns i sin ursprungliga sträckning från
järnvägsbommarna vid Toresta fram till
motorvägspåfarten
vid Draget. En aktuell översiktskarta över de gamla
vägarna
finns i hembygdsboken liksom en kartskiss över de då
kända
hålvägarna vid fornborgen
nära Lilla Ullfjärden.
|
Draget -
dragrännan
Till bilden av färdvägarnas
historia hör
också resor till sjöss eftersom sjövägarna
länge
var de viktigaste färdvägarna för långa
sträckor
och tunga transporter (lägg märke till att man ännu
anväder
ordet väg i ordsammansättningen sjöväg). På
detta
näs finns åtminstone två saker som erinrar om
"sjötrafik
över land". På såväl gamla som moderna kartor
står
namnet Draget, även i kombinationer med Drageborg och Dragelund.
För
att underlätta båtdragningen hade man anlagt en
särskild
dragränna av stockar, dock inte lagda som på en vanligt
förekommande rekonstruktion från 1970-talet-
Tillägg 2010: Martin Aschaneus - vår första år
1630 formellt utsedda riksantikvarie - hänvisar till en upplysning
som han fått från "gamble herr Peder, pastor i Kalmar"
(Håbo härad). Denne säger att kalmarborna fått
öknamnet Kalmarbo kånkare. "Ther af sitt vedernampn bekommo
och än hava. N. Kolhmarboo kånkare, the är Dragare
eller förare". (s. 752
i Göran Strömbecks bok Herr Mårten i Borgby, utg.
av Upplands Väsby hembygdsförening, befordrad till trycket av
Upplands-Bro Kulturhistoriska Forskningsinstitut år 1993.
|
Olaus
Magnus'
Carta Marina från 1539
|
Olaus
Magnus'
s.k. "Carta Marina" från 1539
En "sjöväg
med dragställe över land" finns också
bekräftad på en av de äldsta kartorna! Bilden ovan
visar Olaus
Magnus
karta från 1539 - av eftervärlden oriktigt benämnd
"Carta Marina". Den visar ett öppet
sund som leder fram
till Uppsala trots att
landhöjningen på 1500-talet här skapat Upplands-Bros
enda landförbindelse med övriga Sverige. Dragstället
ligger vid bokstaven 'V' i VPSALA.
Det "obefintliga sundet" visas också på nästa
två kartor. Så är det även på Mercators
karta över Suecia och
Norvegia
från 1595. Metoden att på dessa gamla kartor rita
vattenvägar,
där det inte fanns öppna vatten, skall tolkas så
att kartritaren anger de färdvägar = vattenleder som man i
praktiken färdades
på.
Att dra båtar över hindrande näs känner vi ju alla
till från de svenska vikingafärderna längs Rysslands
floder. (Se kommentar längre fram i denna
artikel).
Vid vårt Draget måste man ha dragit båtar i mer
än
1500 år. Sundet har nämligen stängts av före
vår
tidräknings
början; och vi har skriftliga belägg för att
Kalmarsandsborna hjäpte till att dra båtar på
1500-talet då Olaus
Magnus
karta ritades och rester av dragrännan fanns kvar på
1920-talet!
|
Ur National
Geographics "historiska Europakarta"
|
Som en
kuriositet visas en karta hämtad ur National
Geographic Magazine dec.1983. Den illustrerar "History of Europe - the
Major Turning points". Kartritaren markerar liksom Olaus Magnus
två
vattenvägar (färdleder) till Uppsala, fastän det är
över 2000 år sedan en öppen
farled verkligen gick väster om Upplands-Bro. På
motsvarande fysiska
kartan är "ön Upplands-Bro med Skokloster" ännu
tydligare markerad.
|
Olaus Magnus
karta i boken om de nordiska
folkens historia

|
Att den stora
färdvägen/sjövägen
till Sveriges centrala inland gick via Södertälje
framgår
med önskvärd tydlighet av en annan av Olaus Magnus kartor (bilden här ovan).
Den
är hämtad ur hans stora bokverk om de nordiska folkens
historia. Här har
sundet vid
Södertälje gjorts ofantligt
mycket bredare än sundet vid Stockholm.
Så gjorde kartritarna
ännu på 1500-talet
trots att sundet grundats upp redan under vikingatiden.
|
Förklaringen
till detta kan man ana om man betänker att kartorna ritades i stor
utsträckning efter skriftliga berättelser om hur
man färdades i dessa fjärran länder. Man visste
ingenting
om landhöjningen i Norden, som snabbt gjort gamla erkända
färdvägar
svårframkomliga. Många
"dragnamn" vittnar fortfarande härom. Jag vill
uttrycka saken så
att dragställena
i praktiken blev kartlagda i de första
kartorna
och att avsikten med dem framför allt varit att visa var det fanns
framkomliga vägar i ett annars närmast väglöst land.
Det finns ett
flertal kartor,
exempelvis av Mercator 1595 och Oretlius 1570, där kartritarna
satt
i system att rita sammanhängande vattendrag, fastän det i
vissa
fall aldrig funnits en obruten vattenled hela sträckan. Ett
typiskt
exempel är vattenleden (färdvägen!)
från
Jönköping
till Västerhavet.
Ytterligare ett exempel i
ovanstående karta är att kartritaren markerat "etablerade"
färdvägar (således ej
kompletta floder!) från Växjö i tre
riktningar: mot såväl västkusten som ostkusten
förutom ner till Skåne, som då ännu inte
tillhörde Sverige.
Sedan ovanstående skrevs har UKF:s
projekt med förslag på tolkningar av de äldsta
kartorna publicerats.
Att
tolka gamla kartor
|
Vårdkaskedjor
- optiska
signalvägar
Genom dalgången vid Draget gick
också en
av de många signalkedjorna som skickade bud om ankommande
fiender.
Från vårdkasberg till vårdkasberg gick brand- och
röksignalen.
Alldeles ovanför hålvägarna, på berget norr om
1700-talsvägen,
fann Sten Florgård - arkeolog som specialiserat sig på
vårdkaslinjer
- för ett par år sedan stenrester som han tolkar som
fundament
till en vårdkase, och strax intill grundstenar för
vaktmanskapets
hyddor. De höga åsarna och bergen på bägge sidor
om dalen har gjort att enda platsen för att leda en optisk signal
mot Uppsala finns här vid Draget.
Hålvägarna vid
Lillsjön
Hur kan det komma sig att ett så stort
och tydligt
hålvägssystem inte uppmärksammats förrän
1988?
Jag är själv förvånad över att jag inte sett
det tidigare. Jag har åtskilliga gånger tidigare gått
bara några få meter ifrån hålvägarna utan
att se dem. Dessutom har jag länge haft uppmärksamheten
riktad
mot hålvägar i allmänhet och studerat de mer kända
både norr och söder om Uppsala, liksom de allra djupaste i
landet
nere i Redvägs härad en mil norr om Ulricehamn. De nu funna
vägarna
ligger dessutom där de borde ligga, nära den högsta
delen
av näset. Kanske var det vetskapen om "Nya landsvägen"
tvärs
över dem som förblindade tanken.
Upp
Upptäckten
Det var den 6 april 1988 som jag och min
hustru plötsligt
stod inför den sydligaste av hålvägarna. Vi skulle
rekognosera
en lämplig väg att komma upp till det nyfunna
vårdkasberget
strax öster om hålvägssystemet. Hembygdsföreningen
i Bro skulle några veckor senare göra en cykelutfärd
längs
1700-talsvägen till vårdkasberget, men jag visste att det
var
mycket svårframkomlig terräng från vägen upp till
berget.
Det var när vi denna dag gick
en ovanligare väg
från Kalmarsand, där vi parkerat bilen, som vi
plötsligt
kunde se ned längs den sydligaste av hålvägarna. Jag
såg
genast vad det var frågan om. Jag bad Gudrun leta efter
nästa
hålväg som måste finnas, medan jag gick nerför
den
funna ett stycke. Den var inte V-formad, snarare med U-fom, och
måste
ha använts även av vagnar. Trots att det var
snösmältning
var det mycket lite vatten i den. Men den såg ju ut att gå
rakt ner mot Lillsjön. Kunde det trots allt vara något
avvattningsdike?
Jag hann inte fundera mycket över det förrän min fru
ropade
att hon funnit nästa väg. Inom några minuter hade vi
tappat
räkningen på antalet hålvägar. Vi måste ta
det från början, och då kunde vi se att det var minst
10 större hålvägar förutom ett antal
små.
Grönskan döljer vägarna
Tack vare att grönskan ännu inte
kommit var
det möjligt att se hålvägarna. Vi fann att den
nordligaste
måste vara den äldsta. Den var djupast med V-formad profil,
en typisk rid- och gångväg. Bottnen är således
spetsig
med plats bara för en smal gångstig; ridande kan inte ens
mötas.
På djupaste stället var slänten upp nära sex
meter.
I nedersta delen hade nötningen gått så långt,
att
man någon gång långt senare anlagt en vägbank av
nästan två meters höjd tvärs över
hålvägen
för att bekvämt kunna ta sig över "diket". Nu korsar en
körväg hela nedre delen av hålvägssystemet, mindre
än tio meter från den nyss nämnda lilla
vägbanken.
När man i sommargrönskan
går på
körvägen ser man inte hålvägarna. De syns inte
heller
från den ovanförliggande 1700-talsvägen. Hela
vägsystemet
ligger i spetsen av den triangel som uppkommer mellan de två
vägarna.
Det kan vara förklaringen till att få människor finner
anledning att passaera genom själva
hålvägsområdet;
det är ju så bekvämt att gå på vägarna
vid sidan om.
Det är troligt att
hålvägarna varit okända
länge även för antikvariskt intresserade personer.
När
jag talade med folk i trakten var upplysningarna om dessa
hålvägar
nya. Inte ens den som hade haft nära kontakt med framlidne Erik
Hermansson,
riksantikvarieämbetets ombud på sin tid och kännare av
dragrännan och det andra hålvägssystemet, kunde erinra
sig att denne berättat om de "nya" hålvägarna.
Upp
Antikvariska myndigheter underrättas
Den enda jag träffat som kände
till dem var
Ivar Hansson, skogvaktare på häradsallmänningen, och
han
hade mycket riktigt uppfattat dem som "några gamla
hålvägar".
Nu är det inte så underligt om kännedomen om
hålvägar
inte är så utbredd; ja, de flesta tror inte att det ens
är
fråga om fornlämningar. Den första renodlade
undersökningen
kring sådana vägar presenterades inte heller
förrän
1985. Det är alltså först på allra senaste tid
som
man börjat intressera sig för denna typ av fornminnen.
En kontroll hos länsantikvarien
i Uppsala län
visade att man inte hade någon rapport om dessa
hålvägar.
Riksantikvarieämbetet sände 1988-08-31 sin främsta
kännare
på hålvägar, Leif Gren, till området för
inspektion.
Samma vecka som han kom hade UKF fått fram den datorritade
kartan.
Med den i handen kunde vi besiktiga området. På
stående
fot kunde han bekräfta att hålvägarna var av
riksintresse;
inte på någon annan plats i Stockholmsområdet finns
så
väl utbildade hålvägar. Här är ett
skolexempel
på hur hålvägar uppstått just på denna
plats,
såsom jag tidigare berättat.
Kartläggningen
av hålvägarna
Vi fick i uppgift att mäta in och
kartlägga
ett nyupptäckt hålvägssystem i en skogsbacke i
Håbo
kommun. Ytan på området är ca 150 x 200 m och
området
är tätt bevuxet med träd och sly. Eftersom vi bara hade
några semesterdagar till att utföra arbetet på,
så
var det nödvändigt att använda moderna
lantmäterimetoder
Geotronics Scandinavia AB
ställde upp med en totalstation,
Geodimeter 440, att utföra mätjobbet med. Kordab AB
erbjöd
sig att utföra databearbetningen och framställa kartan. Med
en
totalstation och automatisk databehandling behöver man i fält
inte skriva några mätvärden, utan dessa samlas i en
liten
"låda", som sedan ansluts till datorn för automatisk
överföring.
Fältarbetet
Vi började med att lägga in ett
"slutet polygonnät"
runt om och genom området som skulle mätas in. Därmed
hade
vi ca 12 stationspunkter från vilka vi sedan kunde mäta.
För
att lägga in "vårt" system i rikets koordinatsystem
mätte
vi in två av stationspunkterna från två
polygonpunkter
i kommunens polygonnät.
Mätningen gick sedan till
så att en av oss
gick med en stakkäpp med reflektor, den andre stod vid
instrumentet
och riktade in det för vinkel- och avståndsmätning mot
varje punkt reflektorbäraren stannade på.
Avståndsmätningen
sker mycket snabbt med hjälp av ljus, och reflektorn är
höj-
och sänkbar. Därför gick det bra att mäta så
länge man bara kunde se varandra för skogen. Vi fick
naturligtvis
röja en del, bara för att ta oss fram.
Vi mätte i linjer längs
släntfot (U-formade
vägar) eller vägmitt (V-formade ridvägar) samt övre
släntkanten. Fältarbetet tog 4 hela dagar, och vi mätte
in ca 650 punkter. Därefter spenderade vi ungefär en dag
på
kontoret med att "snygga till" kartan, och sedan rita ut det hela med
hjälp
av en s.k. plotter.
Kartan
visar vägsystemets
utseende och bredden på vägarna. Det är den
övre
bredden som visas och därför visar kartan på sätt
och vis också djupet på "diket". För alla punkter
finns
också höjden angiven. Vi gjorde inte någon "digital
terrängmodell"
av området, för det ändamålet hade det erfordrats
fler punkter, främst från den mellanliggande
terrängen.
Ingrid Ask och Göran
Arrhén
Upp
Till
Historiska ämnen
UKF:s startsida
|