Forntida färder
farder.htm (Uppdaterad 2003-09-25. urspr från 1996) UKF:s Startsida
Ämnesområden
Rapporter
Artikeln Upplands-Bro och vikingatiden Innehållet
på denna sida Länkar
till andra sidor Vattenvägar - dragställe -
hålvägar Den östra vägen över Stäket via Fornsigtuna och Sigtuna är nu den enda sjövägen och den var av mycket stor betydelse under medeltiden och ända fram till Uppsalajärnvägens tillkomst i mitten av 1800-talet. Längre tillbaka, före och under vikingatiden - således från 1000-talet och tidigare - gick den stora färdvägen mot Upplands inre genom sundet vid Södertälje rakt norrut till Birka-Adelsö. Därefter fortsatte den mot norr förbi kultplatsen vid Rösaring - den högst belägna platsen i området - och in i Kalmarviken. där man under vikingatiden kunde segla ända in i nuvarande Lillsjön. Landhöjningen hade emellertid redan vid vår tidräknings början stoppat den bekväma seglingen vidare mot norr. Man drog då båtarna den korta landsträckan fram till Lilla Ullfjärden och sedan var det fritt vatten igen ända till Uppsala. Dragställe och hålvägar (ridvägar)
Fornborgen vid Draget Olov den heliges färd till Sigtuna
När han skulle hem igen blev han stoppad av den svenska kungen Olov Skötkonung. Flera skriftliga isländska sagor berättar att det skedde vid Stocksund. Den norske vikingen "grävde sig då ut" genom ett näs inte så långt därifrån. Helt klarlagt har det aldrig blivit var detta "stocksund" i verkligheten låg. I allmänhet säger man att det handlar om Norrström i Stockholm. Men det är verkligen inte så säkert. Stöder man sig på den isländska skalden Snorre Sturlassons berättelse om Olov den helige kan man få det till att gälla Norrström. Men han skrev sin berättelse mer än 200 år efter händelsen, och han hade ingen aning om att det fanns en landhöjningen, som just på 1200-talet gjorde Mälaren till en insjö från att förut ha varit en saltvattensvik av östersjön. Sagan säger att händelsen ägde rum där det var "starkt forsfall", vilket det således inte var vid platsen för Stockholm på 1000-talet . En annan version av sagan berättar till och med i klartext att forsen var vid Skarvens utlopp i Mälaren. Skarven är fortfarande namnet på fjärden omedelbart norr om Stäket! Tar man sedan hänsyn till de angivna väderstrecken för placeringen av en försvarsanläggning vid sundet så stämmer det med Stäksundet som platsen för det i sagan nämnda Stocksund. Ryssgraven eller Söderström? Var grävde sig Olov den helige ut? Var det vid Söderström eller vid Ryssgraven? När Göran Dahlbäck redogör för Stockholms historia i boken om utgrävningarna på Helgeandsholmen framhåller han att "de skriftliga källorna om stadens äldsta historia är utomordentligt magra. Det går att finna stöd för snart sagt varje tänkbar teori om stadens uppkomst och grundläggning". Nils Ahnlund skrev sin bok om "Stockholms historia före Gustav Vasa" år 1953. Han fann då att tre platser var tänkbara för händelsen i den isländska sagan och att Norrström nog var den mindre sannolika platsen. Han uttrycker sig mycket diplomatiskt när skriver att "ett av de mindre osannolika (alternativen) tar sikte på ett näs strax intill Skarvens trånga utlopp vid Stäket, vilket namn just anger förpålning i farleden". Med den tolkningen behöver man inte heller, som i en
modern Stockholms-historia,
ändra på väderstrecken i sagan för att det skall
stämma
med förhållandena i Stockholm. Svenskar i österled Nu är vikingaforskningen i Ryssland i full blomning. Nya fynd från vikingatiden hittas ständigt och det finns nu mer vikingafynd i öster än vad man känner till från vikingarnas färder i västerled. Under sommaren 1994 har stora mängder ryska vikingafynd visats på utställningar i såväl Sigtuna som Stockholm. I detta sammanhang kan det vara av intresse att påminna
om vad
den kände ryske oppositionelle författaren Andrej
Amalrik
råkade ut för, när han under sina universitetsstudier
intresserade
sig alltför mycket för de forntida ryska förbindelserna
med Sverige. Först avstängdes han från
universitetsstudierna
och när han försökte lämna sin avhandling i danska
ambassadens brevlåda blev han arresterad. Han hamnade snart i
fångläger
i Sibirien. 1969 förutspådde han Sovjetunionens snara
sönderfall
i skriften Kommer Sovjetunionen att bestå till 1984? Han levde
sedan
i exil och omkom under mystsika omständigheter vid en
bilolycka! Läs mer om Amalrik. Expedition Holmgård Den återupprättade vikingatidsforskningen gjorde det under sommaren 1994 möjligt att segla med ett rekonstruerat vikingaskepp från Sigtuna till Novgorod. Det var en liten båt, endast 9 m lång och drygt 2 m bred. Den kunde hålla 9 mans besättning och den gjorde färden på 41 dagar. Att man valt en så liten båt hänger bl a samman med de nya åsikterna om att man i själva verket aldrig skulle kunnat dra eller släpa stora havsgående båtar mellan de ryska floderna, såsom man i allmänhet föreställt sig. Eftersom Upplands-Bro ligger mitt i den gamla vikingaleden var det naturligt att vi inbjöd besättningen att göra en första vilo- och matplats vid Stäket efter fyra timmars rodd. För det arrangemanget svarade UKF och Kultur 1743, som passade på att visa planerna för det stora vikingaprojektet som man arbetat med i ett par år. I väntan på båten redogjorde vi för forntida färder i allmänhet och denna färd i synnerhet. En medlem i expeditionens ledning berättade om båten och förberedelserna för färden. En konsert på bronsålderslur hölls också. Vi hade i sista stund lyckats få med en artikel om evenemanget i lokalpressen. Allmänhetens intresse för vikingafärden var
oväntat
stort. Kanske 300 åskådare hade sökt sig till
Stäket
och stränderna däromkring, där de väntade på
båten under ihållande regn. Sigtunas förstöring år 1187
Lilla Stäket - Ryssgraven Den ryska författaren säger (1949) att orsaken till den ryska militära framgången berodde på att man sedan länge var väl förtrogen med den slingrande farleden genom skärgården och Mälaren. Om historien med Sigtunaporten är sann måste vi antaga att porten fördes ut ur landet via Lilla Stäket - eller Ryssgraven som platsen senare skulle komma att kallas. Källorna berättar nämligen att det stora Stäksundet försvarades av svenskarna, när ryssarna försökte ta sig ut. Med tanke på deras förtrogenhet med den svenska skärgården (redan för 800 år sedan!) var det inte så svårt för dem att finna vägen förbi de svenska försvararna genom att dra båtarna över näset vid Ryssgraven. Sigtuna Nyckelsten Ryssarnas besök i Mälaren har lämnat ytterligare en tradition efter sig, nämligen historien med Sigtuna Nyckelsten. Under färden skulle man ha tappat stadsportens nyckel i vattnet. Folktraditionen har därefter alltsedan 1600-talet hållit minnet av ryssarnas besök vid liv genom att på en sten vid Sigtunafjärden hugga in eller måla dit nycklar. Den nyckel som nu regelbundet målas på stenen av hembygdsföreningen är av modell 1855. Det föreligger ännu en tradition kring detta. Det
finns nämligen
ett sätt få upp nyckeln - och nu är den gjord av guld.
Om man föder upp en pojke på sötmjölk tills han
blir
så stor att han kan dyka, så kommer han att kunna
hämta
upp nyckeln ur djupet. Ingvar den vittfarne <>Åter till Första sidan Ämnesområden Rapporter Artikeln Upplands-Bro och vikingatiden > |