När Sverige är ordförandeland
i EU
och vi kämpar för den svenska
offentlighetsprincipen
(eu-offen.htm)
UKF:s startsida
Register till artiklar
Demonstrationsmarschen 1743
Tibble-dokumentet
Alf Åbergs artikel i
SvD
Offentlighetsprincipen
1743
Representativ demokrati
Förord år 2002
Underdånigst memorial
Hörsamt memorial
Betydelsen av öppenhet i politiken
- argumenten är av gammalt datum
- intensiv debatt för mer än 250 år sedan.
Nyskrivet förord år 2001 till boken
Dalupproret 1743
- "Stora daldansen"
(från 1993)
Boken Dalupproret 1743 - “Stora daldansen” gavs ut hösten 1993
- 250 år efter den märkliga tilldragelsen på nuvarande
Gustav Adolfs torg, då militären gick till aktion mot ca
2000
bönder som samlats på torget för att förbereda
återtåget
till sina hemorter efter en kraftfull demonstration mot regeringens
sätt
att styra landet. Året 1993 hade också utropats till “Det
historiska
året”, något som landets museer manifesterade med
utställningar
av olika slag. Händelsen på dåvarande Norrmalmstorg
jämfördes
med militärens aktion mot demonstranterna i Peking 1989.
Militärens ingripande skedde i slutet
av andra dagens förhandlingar mellan representanter för
folket
från Dalarna, Västmanland, Uppland och regering och riksdag
- dvs den del av de regeringsansvariga som vågat stanna kvar i
huvudstaden.
Att exempelvis dåtidens främsta politiker Karl Gustav
Tessin,
som gått till historien som 1700-talets stora kulturpersonlighet,
flydde från huvudstaden och inväntade båtlägenhet
för att kunna lämna landet, förklaras av att han varit
en
av de första förespråkarna för det anfallskrig som
den s.k. hattregimen startat mot Ryssland - det svenska krig som blev
det
sämst genomförda någonsin, med total kapitulation som
följd
jämte förlust av all krigsmateriel, förutom två
tredjedelar
av soldaterna. Till de viktigaste punkterna i
förhandlingsprotokollet
hörde dels en redovisning (inom 8 dagar) för hur kriget
kommit
till stånd och dels hur rikets penningmedel hanterats i samband
med
kriget.
Krav på öppenhet i politiska frågor
Kraven på ett offentliggörande av rikets skötsel kunde
naturligtvis inte tillåtas bli verkställda. I den
förvirring
som rådde inom statsledningen kunde militären ingripa. Och
den
gjorde det så mycket hellre som de militära ledarna, vilka
alla
tillhörde adeln, i sin civila verksamhet hade medverkat i beslutet
att starta kriget och nu kunde riskera efterräkningar.
Krav på politiskt ansvar hos riksdagsledamöterna
Ytterligare en märklig företeelse inträffar år
1743. I den skriftliga kommunikationen mellan bondeståndets
hemmavarande
väljare och deras av dem utsedda riksdagsmän ligger
fröet
till den representativa demokratin. I början av året kommer
nämligen till den församlade riksdagen såväl
skrivelser
som utsända fullmäktige, vilka påpekar att
“riksdagsmannen
är skyldig att göra dens vilja som sänt och anlitat
honom”.
Detta mot bakgrunden av att bondeståndets talman (och andra
bonderepresentanter
i riksdagen) sanktionerat anfallskriget mot Ryssland utan att
valmännen
fått veta något om det förestående kriget.
Enligt den brittiske historieprofessorn
Michael
Roberts (brittisk minister i Sverige under andra världskriget)
är
det första gången i europeisk historia som ett sådan
krav
framförs i ett land där bondebefolkningen har representation
i landets parlament. När jag skrev min bok 1993 stödde jag
mig
på svenska historiker som menar att krav på
riksdagsmäns
ansvar inför sina väljare först finns formulerat i
samband
med det engelska parlamentet. Roberts menar att valmanskåren i
England
inte omfattade en så bred befolkningsandel som i Sverige,
där
endast de s.k. frälsebönderna var utestängda från
politiskt inflytande i det svenska parlamentet, för
övrigt
det näst äldsta i Europa.
Att 1740-talets bondebefolkning
överhuvudtaget
kunde föra en sådan debatt hänger samman med den
urgamla
traditionen från forntiden-vikingatiden, då den frie bonden
hade både rätt och skyldighet att framföra sina
åsikter
vid tinget, en germansk egenhet som endast överlevde i
Sverige/Finland
där befolkningen aldrig blev helt förslavad under medeltiden.
Kan verkligen historien skrivas om - vem skriver
egentligen
historien?
I skilda sammanhang och i olika medier - främst UKF:s hemsida
- har jag sedan 1993 utvecklat tankegångarna från boken,
där
jag ifrågasätter om verkligen hela historien kring 1743
lagts
fram i ljuset. Vissa saker går stick i stäv mot den
traditionella
historieskrivningen. Jag hade väntat mig att någon person
med
historisk auktoritet skulle på något sätta tala mig
till
rätta och påvisa att mina slutsatser är felaktiga (med
vår tids kraftfulla informationskanaler är det viktigt att
felaktigheter
snabbt beivras, så att de inte slår rot i den allmänna
uppfattningen). Så har emellertid inte skett. Ett stöd
för
min uppfattning lämnar professor Alf Åberg i sin
redogörelse
för boken “under strecket” i SvD 1994 när han menar att
dalfolkets
aktion inte var riktad mot staten. Han menar rent av att min tolkning
kastar
“nytt ljus över Daldansens blodbad”.
Lokalhistoriens roll i ett större sammanhang
En intressant poäng i detta sammanhang är det faktum att
det var mina lokalhistoriska studier som riktade uppmärksamheten
på
problemet. Det var nämligen i Kungsängen som ledarna för
marschen formulerade de frågor man ville diskutera med
statsledningen.
Skrivelsens sex punkter, tillkomna i ett kritiskt skede av marschen med
en miltär styrka väntande några km längre fram
efter
vägen, måste anses som väsentliga för tolkningen
av
vad den demonstrerande allmogen hade för avsikt med den
långa
marschen till Stockholm. Det verkar som om svenska historiker inte
tagit
hänsyn till deras egna ord, trots att de varit kända
ända
sedan den dåvarande regeringen publicerade en sammanfattning av
det
historiska händelseförloppet. (1743-07-09 - med en mindre,
men
betydelsefull censurering!) Dokumentet från Kungsängen
trycktes
emellertid inte i Handlingar rörande Skandinaviens historia, som
började
utges 1816.
De verkliga orsakerna till den folkliga manifestationen 1743
Man läser bl.a. i handlingen från Kungsängen, att man
ville få reda på hur kriget med Ryssland tillkommit, och
att
man ville gå ända fram till Stockholm för att deras
förhandlare
skulle få “så mycket kortare väg att
rådpläga
med allmogen” uti de frågor den ville diskutera med regeringen.
Här
nämns inte ett ord om de avsikter - kverulans över höga
skatter, missväxt och ekonomisk misär - som historien
ända
fram till Nationalencyklopedin (1995) brukar framhålla som den
främsta
drivkraften bakom folkets tilltag att mot regerings vilja och order -
och
under god ordning! - marschera den långa vägen till
Stockholm.
Den som läser dokumentet från
Kungsängen
finner således att svensk allmoge tar ställning i
storpolitiska
frågor. Det finner man också lika tydligt i andra
skriftliga
dokument från samma tid. Därför förvånade
det
mig storligen när Dalarnas forskningsråd (1993) i sin
rapport med lokalhistoriska perspektiv på 1743 års
daluppror
säger motsatsen och skriver, att frågan om “ett starkt
samband
mellan upproret och storpolitiken är en seglivad
föreställning
som härstammar från en rad 1800-talsförfattare”.
“Fem tusen man från dalorten sprang”
Under det historiska året 1993 visade Dalarnas museum en
utställning
kring Dalupproret 1743 under beteckningen Fem tusen man från
dalorten
sprang. I högtalarna hördes visan med samma namn.
“Fem tusen man från dalorten sprang,
med spikbelagda skor och klubbor i hand till att försvara landom.
Och somliga gick, och somliga sprang,
somliga tröttna innan de hann fram
och somliga tappa skorna”
Man kan inte undgå att märka den nedlåtande
inställningen
till dalfolkets ingripande i historien. När även Dalarnas
hembygdsbok
1993 fått titeln “Fem tusen man från dalorten sprang”
förstår
man att det är en djupt inrotad inställning bland Dalarnas
befolkning
att det inte var något hedervärt som förfäderna
tog
sig för. Detta tänkesätt kommer till klart uttryck i
Dalregementets
kamratförenings årsbok 1958, där det på tal om
Gustav
Vasas rättarting i Tuna sägs: “Lika ogärna tala vi
dalkarlar
om det krigs- och löskefolk som drog över bron mot Stora
daldansen”.
Den nedvärderande attityden formuleras redan av Olof von Dahlin
som
kallar händelsen djävladansen som vill ge vårt rike
lag.
Han döljer inte sin inställning: här skall inte gement
folk
komma med pekpinnar om hur landet skall styras.
Vad säger nationalencyklopedin?
Nationalencykopedin syn på folkdemonstrationen 1990
När jag 1993 avslutar min bok går jag till
Nationalencyklopedin
som just är under utgivning för att finna den senaste
sanningen
om 1743. Citat: Dalupproret 1743 behandlas inte under slagordet
dalupproren.
.... Slagordet daldansen hänvisar till Stora daldansen, som
ännu
inte utgivits, när detta skrivs. Det kan dock vara värt att
lägga
märke till att dalupproret 1743 i ett uppslagsverk av detta slag
kommer
att beskrivas under ett förklenande - om dock vanligt - uttryck.
Vad står det då när encyklopedin kommer
fram till
bokstaven S?
Citat: “stora daldansen, vedertagen men till sitt ursprung
avsiktligt
nedsättande benämning på ett bondeuppror som utgick
från
Dalarna 1743, mer korrekt benämnt dalupproret 1743.”
- Man tackar.
Men allt är inte frid och fröjd med denna
omvärdering.
Det vill synas som om fler omvärderingar vore på sin plats.
Samma encyklopedis ordbok förklarar ordet uppror på
följande
sätt: organiserat och ej tillfälligt angrepp mot statsmakten
av någon grupp i samma land vanligen av våldsamt slag, med
syfte att störta regeringen, ändra det politiska systemet
e.d.
Var den s.k. Stora daldansen ett uppror i ordets rätta
bemärkelse?
Redan från första början beskrivs händelsen som
ett uppror. Även här säger skrivelsen från
Kungsängen
raka motsatsen: innan man vänder hem igen vill man få
tillfälle
att hälsa på sin kung. Dåtidens statsledning ville
få
böndernas och soldaternas gemensamma aktion förklarad som
revolution
för då var det legitimt att med våld slå ner
saken.
Skribenter i historiska ämnen uppfattar
händelsen 1743 ännu i dag som ett uppror och man närmast
raljerar över den tafatthet upprorsledarna visar prov på,
då
de inte drar nytta av den starka politiska ställning de
uppnådde
i huvudstaden. Man menar att revolutionärerna saknade en plan
för
genomförandet. Visst saknade de plan för en revolution. Deras
handlande var aldrig avsett att bli en revolution.
Jag uppfattar i stället saken så
att statsledningen saknade förmåga att hantera de
seriösa
krav som demonstranterna visade prov på. I den villervalla som
uppkom
när de främsta politikerna lämnade staden blev
spelrummet
fritt för militären att ingripa med det katastrofala
blodbadet
som följd.
Vad säger historikern Sven Lagerbring i sin historia
1775?
Sven Lagerbring brukar räknas som en av våra första
gedigna historiker. När han skriver sin historia “til Ungdomens
Tjenst
upsatt” återger han händelserna nästan ordagrant efter
regeringens egen historieskrivning såsom den kom till uttryck i
Kungl
Maj:ts brev till samtliga landshövdingar 17 dagar efter massakern
i Stockholms centrum. Brevet har rubriken Berättelse om en del
Dalallmoges
och dess medföljes sammangaddning och uppror.
När man läser historiska verk
före
mitten av 1800- talet skall man hålla i minnet att syftet med
historieskrivningen
ännu inte var att skildra vad som egentligen hände. Man
gjorde
en historia som var nyttig för samtiden att höra - och kanske
också framtiden! Om svenska folket fick veta att sex ledare
för
folket avrättades och därtill två generaler, den
ena tillika lantmarskalk och högsta ansvarig för krigets
tillkomst,
skulle misstankar lätt kunna uppstå att allt inte
stått
rätt till. Lagerbring säger därför att de
nämnda
personerna fick den lön de varit värda.
Hur många deltog i demonstrationen?
Det var inte heller lämpligt att samtiden och eftervärlden
fick veta hur stor demonstrationen i verkligheten varit. Vi skall
jämföra
vad encyklopedin säger om antalet deltagare med andra samtida
upppgifter.
* Encyklopedin (och alla sentida historieverk) säger att
4500 man
tågade från Falun till Stockholm.
* Kronofogden i Bro härad rapporterade till landshövdingen
att hans kunskapare uppgivet att 8000 man passerat
gästgivargården
kl 2 och att ytterligare 7000 var på väg.
* Axel von Fersen - vid denna tid kungens adjutant med uppdrag att
ta reda på hur stor allmogeskara som befann sig utanför
Norrtull
- skriver i sina memoarer att det måste vara minst 10000
man.
Han om någon skulle haft anledning att undervärdera antalet
deltagare eftersom han skulle bli den ledande hattpolitikern i sinom
tid.
* Vi vet dessutom genom Carl Tersmeden att ca 1300 man var på
väg i båtar till Stockholm.
* Många tusen längs vägarna mot Stockholm hann aldrig
fram.
Det går naturligtvis aldrig att få fram en till
närmelsevis
riktig uppgift om antalet demonstranter, men det var stort, mycket
större
än den officiella siffran.
När du hunnit så här långt i
läsning kanske
du håller med mig om att det som hände i Stockholm 1743
är
ett vackert och tidigt uttryck för såväl
offentlighetsprincipen
som formerna för riksdagsmäns och EU-delegaters ansvar
inför
sina väljare. Dessa principer bör vi värna om.
Det ovan anförda är ett försök att
reducera den
historiska beskrivningen av händelserna 1743 till det
väsentligaste.
I själva verket är det ett mångskiftande och invecklat
historisk skeende. Det har jag försökt utveckla med
olika
infallsvinklar i UKF:s skrifter och på dess hemsida.
Se länkar överst och nederst på sidan.
All medlemsinformation sedan 1987 finns i UKF:s pärmar
på
biblioteken i Kungsängen och Bro för den som är
intresserad
men inte har tillgång till internet.
Här följer ett prov på svensk allmoges sätt
att skriftligen uttrycka sina politiska tankar. De fullständiga
texterna
finns i avdelningen Historiska handlingar - dokumenten berättar i
boken. Dessa avsnitt är försedda med rikliga kommentarer.
Ur Hörsamt Memorial 23 mars 1743.
- ärendsmannen är skyldig att göra dens vilja som
sänt
och anlitat honom
- våra hemmavarande landsmän har i välment uppsåt
sänt oss för att allerödmjukast anhålla om
att
grundorsakerna till krigets uppkomst måtte undersökas.
- freden som oss alla är så kär, och som vi, Gudi
ärat,
uti några år njutit blev oss likväl fråntagen,
och
att den, så mycket oss enfaldige är bekant, ej
förlorades
genom vår fiendes infall med krigshär, utan av oss
själva
- ryktet härom i landet torde till en del vara ogrundat, men
beklagligen
djupt inrotat, och misstanken bland undersåtarna och
menigheten
mycket inplanterad.
- vår ödmjuka och hörsamma begäran är
därför
att det hedervärda bondeståndet behagade hos Sekreta
Utskottet
anhålla att för det första taga reda på vilken
den
trängande orsaken varit till trupptransporten till Finland 1739,
vilken
våra riksdagsmän vid föregående riksdag på
tillfrågan betygar sig aldrig haft kunskap om, än mindre
samtyckt
till.
- för det andra vilja vi veta de omständigheter som orsakat
krigsförklaringen mot Ryssland. Skulle allt sådant befinnas
vara beslutat till rikets nytta böra då alla välsinnade
ledamöter, som haft del däruti njuta heder och beröm;
men
om det skulle befinnas vara annorlunda ställt, och att ett
så
skadligt krig varit byggt på oviss grund och för andra
avsikter
än de som kunna förknippas med rikets säkra nytta,
då
måtte de som haft del däruti bliva kända och de
oskyldiga
från dem avskilda.
- nöden och eländet, som förorsakats härav, är
den pådrivare, som givit menigheten anledning att genom oss och
å
deras vägnar härmed framlägga nyss
framställda
anhållan om undersökning; och elaka utspridda rykten
äro
därjämte ej det minsta; sådant kan inte på annat
sätt hindras än att det lägges fram i ljuset, så
mycket
som ej är så med hemlighet förbundet att det ej
uppgivas
kan.
Börje Sandén 01-03-01
UKF:s startsida
Register till artiklar
Demonstrationsmarschen 1743
Tibble-dokumentet
Alf Åbergs artikel i
SvD
Offentlighetsprincipen
1743
Representativ demokrati
Förord år 2002
Underdånigst memorial
Hörsamt memorial
|